Mezinárodní šetření TIMSS 2019808 | ICT VE VÝUCEve škole zvyklý na zadávání testů na počítači (viz oddíl Využívání počítačů ve výuce), lze podíl žáků, kteří pozitivně hodnotí elektronickou formu testu TIMSS, vnímat jako překvapivě vysoký a ukazující na otevřenost žáků k používání digitálních technologií ve vzdělávání.Žáci byli dále požádáni, aby zhodnotili vlastní dovednosti při práci s digitálními technologiemi. Získané informace o sebedůvěře žáků se ukazují jako velice důležité např. v souvislosti s plánováním a realizací online distanční výuky, která klade vysoké technické nároky nejenom na vyučující, ale také právě na samotné žáky. U všech sledovaných do-vedností (používání počítače, psaní na počítači, používání dotykové obrazovky, vyhledávání informací na internetu, vyhledávání významu slov, psaní vět a odstavců, upravování textu na počítači) byla zjištěna vysoká sebedůvěra alespoň u 50 % žáků (podíl žáků, kteří rozhodně souhlasí s uvedenými výroky, obrázek 8.4). Další přibližně jedna třetina žáků si v uvedených dovednostech není úplně jistá (spíše souhlasí s uvedenými výroky). U každé uvedené dovednosti (s vý-jimkou používání dotykové obrazovky) přibližně každý desátý žák uvedl, že ji spíše či rozhodně neovládá. Lze tedy očekávat, že přibližně desetina žáků by mohla mít potíže s učením výhradně prostřednictvím digitálních technologií.OBRÁZEK 8.4 | Sebehodnocení ICT dovedností žáky(TIMSS 2019 – 4. ročník)0102030405060708090100Umím upravovat text na po íta iččUmím psát v ty a odstavce na po íta iěč čUmím si vyhledat význam slov na internetuSnadno vyhledávám informace na internetuUmím pou ívat dotykovou obrazovku na po íta i, tabletu nebo nažč čchytrém telefonuPsaní na po íta i mi jde dob eččřUmím dob e pou ívat po ítařžčč%Rozhodn souhlasíměSpíše souhlasímSpíše nesouhlasímRozhodn nesouhlasíměS ohledem na pozitivní hodnocení elektronické formy testu žáky a poměrně příznivé informace ze sebehodnocení dovedností žáků v používání výpočetní techniky lze předpokládat, že přechod na elektronické testování mohl ovlivnit výsledky žáků jen v minimální míře. Významnou roli zde zřejmě sehrálo používání počítačů mimo školu (doma, u ka-marádů či v rámci zájmové činnosti) a široké vybavení vlastními mobilními telefony, jejichž používání se dnes téměř neliší od práce s tabletem.Další vzdělávání učitelů v oblasti ICTDotazník pro učitele již tradičně sleduje účast učitelů na dalším vzdělávání v různých oblastech v posledních dvou letech před šetřením. Ve stejných oblastech pak byla zjišťována potřeba učitelů zúčastnit se takového vzdělávání v budoucnu. Jednu ze sledovaných oblastí představuje využívání informačních a komunikačních technologií při výuce matematiky, resp. přírodovědy.