Mezinárodní šetření TIMSS 2019788 | ICT VE VÝUCEpodíl žáků (průměr EU 74 %). Při pohledu na domácí podmínky pro učení se ukazuje, že přestože 32 % žáků nemá vlastní pokoj (průměr EU 25 %), téměř všichni (95 %) mají doma psací stůl, který mohou používat (průměr EU 88 %).OBRÁZEK 8.2 | Průměrný výsledek žáků podle vlastnictví rodinného a vlastního počítače(TIMSS 2019 – matematika, 4. ročník)536529483543450470490510530550Rodinný po ítač čVlastní po ítač čPr m rný výsledeků ěAnoNePři porovnání průměrných výsledků žáků v matematice dle vlastnictví počítače bylo zjištěno, že žáci pocházející z ro-din, které počítač vlastní (96 %), dosahují v průměru mnohem lepšího výsledku než žáci z rodin bez počítače (rozdíl činí 53 bodů). V případě vlastního počítače žáků je však zjištění opačné. Žáci vlastnící počítač nebo tablet dosahují v průměru horšího výsledku než ti, kteří svůj vlastní počítač nemají (viz obrázek 8.2). Stejný jev byl pozorován již v šetření TIMSS 2015.Uvedená zjištění korespondují se zjištěními mezinárodního šetření PISA 2018 a šetření České školní inspekce z dub-na 2020. Podle šetření PISA, které se zaměřuje na patnáctileté žáky, 3 % žáků nemají doma žádný počítač, 20 % žáků má doma jeden počítač, 34 % žáků má doma dva počítače a 43 % žáků má doma tři a více počítačů. Z hlediska počtu tabletů je vyšší podíl žáků bez tohoto zařízení (27 %), 41 % žáků má doma jeden tablet, 24 % žáků má doma dva tab-lety a 9 % žáků má doma tři a více tabletů. Počítač, který mohou používat pro přípravu do školy, má doma 93 % žáků.Všechny výše uvedené informace shromážděné v letech 2018 a 2019 nabývají na zvýšené důležitosti v kontextu svě-tové pandemie Covid-19 z roku 2020, v jejímž důsledku došlo v České republice k plošnému uzavření škol a přechodu na distanční výuku. V tematické zprávě České školní inspekce z dubna 2020 jsou prezentovány odhady ředitelů škol ohledně vybavenosti domácností žáků prvního stupně základních škol technologiemi. Téměř polovina z dotazovaných ředitelů (47 %) odhaduje, že 95 % a více žáků jejich školy má doma digitální techniku, 36 % ředitelů se potom domní-vá, že digitální technikou doma disponuje 75 % − 95 % jejich žáků, a 3 % ředitelů mají dle svého odhadu na prvním stupni méně než 50 % žáků s digitálním vybavením.Využívání počítačů ve výuceV České republice má podle vyjádření učitelů 29 % žáků 4. ročníků v hodinách matematiky přístup k počítačům (vč. tabletů). V mezinárodním srovnání se jedná o podprůměrný podíl žáků (v průměru zemí TIMSS má přístup k počí-tačům v hodinách matematiky 39 % žáků, v průměru členských zemí EU se jedná o 42 % žáků). Mezi jednotlivými zeměmi EU existují značné rozdíly: zatímco v Chorvatsku, Portugalsku, na Slovensku a v Bulharsku má přístup k po-čítačům dle vyjádření učitelů méně než 20 % žáků, ve Švédsku, v Dánsku a na Maltě je to více než 80 % žáků.Obrázek 8.3 uvádí, jakým způsobem jsou žákům počítače dostupné. Dle výpovědi učitelů jsou žákům nejčastěji do-stupné školní počítače, které jsou někdy využívány při hodinách. Pro 12 % žáků jsou pak dostupné počítače ve třídě a 6 % českých žáků má každý svůj počítač (přibližně o polovinu méně než je tomu v průměru zemí EU).