Mezinárodní šetření TIMSS 2019778 | ICT VE VÝUCEV šetření TIMSS 2019 bylo poprvé možné přejít na elektronickou formu testování, což generuje zvýšenou potřebu sledovat využívání digitálních technologií v oblasti vzdělávání. Kapitola se zaměřuje na dostupnost výpočetní techniky žákům ve škole i mimo ni, na využívání počítačů ve výuce, na možnosti dalšího vzdělávání učitelů v oblasti zavádění počítačů do výuky a v neposlední řadě sleduje úroveň dovedností žáků v používání digitálních technologií. Zdroji in-formací jsou dotazníky pro ředitele škol, pro učitele matematiky a přírodovědy i žákovský dotazník. Vybraná zjištění jsou doplněna informacemi z mezinárodních šetření OECD TALIS (Mezinárodní šetření o vyučování a učení) a OECD PISA (Program pro mezinárodní hodnocení žáků).Vybavenost škol a domácností počítačiV České republice navštěvuje 26 % žáků 4. ročníků školy, kde mají k dispozici dostatečný počet počítačů či tabletů – počet počítačů převyšuje počet žáků. Polovina žáků navštěvuje školy, kde připadá na jeden počítač jeden až dva žáci, a necelá čtvrtina žáků (24 %) navštěvuje školy, kde na jeden počítač připadají více než dva žáci.Podle vyjádření ředitelů škol se 8 % žáků nachází ve školách, kde je výuka do značné míry ovlivněna nedostatkem nebo nevhodností počítačových technologií pro výuku (např. počítače nebo tablety určené pro žáky), a dalších 26 % žáků navštěvuje školy, kde je takto výuka ovlivněna do jisté míry. U více než pětiny žáků (22 %) je výuka do jisté míry či značně ovlivněna nedostatkem nebo nevhodností počítačových programů/aplikací pro výuku matematiky a u 15 % žáků pro výuku přírodovědy. Okolo jedné třetiny žáků v České republice (31 % – 36 %) navštěvuje školy, kde nedo-statek či nevhodnost uvedených zdrojů výuku neovlivňuje vůbec.Uvedená zjištění korespondují se zjištěními mezinárodního šetření TALIS 2018 na druhém stupni základních škol (a nižších stupních víceletých gymnázií), kde 24 % ředitelů považuje nedostatečné nebo nevhodné vybavení digitální-mi technologiemi pro výuku docela či do velké míry za překážku toho, aby jejich škola poskytovala kvalitní výuku. Na nevhodnost ICT vybavení škol poukazuje také šetření PISA 2018, podle kterého 49 % patnáctiletých žáků základních škol navštěvuje školy, v nichž ředitel nepovažuje elektronické přístroje ve své škole za dostatečně výkonné.Šetření TIMSS mapovalo také vybavenost domácností žáků prostřednictvím baterie otázek v žákovském dotazníku. Celkem sedm položek se zaměřovalo nejen na ICT vybavení, ale také na podmínky pro učení. Obrázek 8.1 znázorňuje podíly českých žáků a průměrné podíly žáků zemí EU, kteří mají doma uvedené vybavení.OBRÁZEK 8.1 | Vybavení domácností českých žáků a průměr EU(TIMSS 2019 – 4. ročník)020406080100Po íta nebo tabletččP ipojení na internetřPsací st l, který m eš pou ívatůůžžTv j vlastní mobilní telefonůTv j vlastní pokojůTv j vlastní po íta nebo tabletůč čAplikaci (apku) pro p ípravu nařmatematiku nebo p írodov duřě%ČREUPoznámka: Položky tvůj vlastní počítač nebo tablet a aplikaci pro přípravu byly zařazeny pouze v dotazníku pro české žáky.Téměř všichni žáci 4. ročníků v České republice (94 % a více) mají doma počítač nebo tablet, připojení na internet a vlastní mobilní telefon. Svůj vlastní počítač nebo tablet mají téměř dvě třetiny žáků (65 %) a pouze 30 % žáků má doma aplikaci pro přípravu na matematiku nebo přírodovědu. Zatímco vybavení domácností českých žáků počítačem a internetovým připojením odpovídá průměru zemí EU, vlastní mobilní telefon má v České republice nadprůměrný