Mezinárodní šetření TIMSS 2019747 | POSTOJE A NÁZORY ŽÁKŮžáků se v oblasti matematiky cítí nejistě. Nejvyšší podíl velmi sebejistých žáků byl zjištěn na Kypru, v Bulharsku a Rakousku (39 % a více).V přírodovědě prokázali čeští žáci v rámci zemí EU vůbec nejnižší míru sebedůvěry. Čtvrtina z nich se cítí v přírodo-vědě velmi sebejistě a čtvrtina nejistě. Není překvapivé, že míra sebejistoty žáků značně souvisí s výsledky, kterých dosáhli v testu TIMSS. Obrázek 7.8 znázorňuje vedle podílů českých žáků v jednotlivých úrovních sebejistoty také průměrný výsledek těchto skupin v matematickém a přírodovědném testu.OBRÁZEK 7.8 | Míra sebejistoty českých žáků a průměrný výsledek v testu(TIMSS 2019 – matematika, přírodověda, 4. ročník)23 %48 %29 %25 %50 %25 % 460480500520540560580600Pr m rný výsledeků ěMatematikaP írodov dařěVelmi sebejistýSebejistýNejistýVelmi sebejistí žáci dosahují v matematice výrazně nadprůměrného výsledku 577 bodů, sebejistí žáci 539 bodů a ne-jistí žáci dosahují průměrně 492 bodů (rozdíl mezi krajními kategoriemi tedy činí 85 bodů). V přírodovědě nejsou rozdíly tolik výrazné, žáci v jednotlivých skupinách dosáhli 560 bodů (velmi sebejistí), 535 bodů (sebejistí) a 507 bodů (nejistí).Doplňme, že zatímco míra sebejistoty žáků v matematice zůstává obdobná jako v roce 2015, podíl žáků, kteří se cítí velmi sebejistě v přírodovědě, poklesl z 33 % v roce 2015 na 25 % v roce 2019. V matematice si v nižší míře věří dívky (velmi sebejistých je 17 % dívek a 28 % chlapců), v přírodovědě nebyly zjištěny výraznější rozdíly.