Mezinárodní šetření TIMSS 2019737 | POSTOJE A NÁZORY ŽÁKŮNa obrázku 7.7 je vyobrazen časový vývoj obliby matematiky u českých žáků, který odráží míru souhlasu žáků s tvr-zením Matematiku mám rád/a. Před 24 lety se k výroku kladně vyjádřilo více než 80 % českých žáků, postupně však tento podíl klesá a matematika se tak těší stále menší oblibě. Chlapci mají matematiku raději než dívky, největší rozdíl mezi chlapci a dívkami byl zaznamenán v četnosti odpovědi rozhodně souhlasím (48 % chlapců, 36 % dívek).OBRÁZEK 7.7 | Míra souhlasu českých žáků s výrokem „Matematiku mám rád/a“(TIMSS 2019 – matematika, 4. ročník)0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %19952007201120152019Rozhodn souhlasíměSpíše souhlasímSpíše nesouhlasímRozhodn nesouhlasíměAčkoli to nemusí být na první pohled z obrázku 7.6 patrné, Česká republika patří k zemím s vůbec nejnižší oblibou přírodovědy mezi žáky 4. ročníku. Mezi uvedenými zeměmi se čeští žáci nachází ještě spolu s vrstevníky z Dánska na předposledním místě (hodnota indexu 9,2), nižší obliba přírodovědy byla zjištěna už jen ve Finsku (8,7). K zemím, kde se žáci v nejvyšší míře rádi učí přírodovědu, patří Bulharsko, Turecko a Portugalsko, tj. tytéž země, kde byla zjištěna nejvyšší obliba matematiky.Stejně jako v případě matematiky je ve výsledcích českých žáků v testu TIMSS možné pozorovat jisté rozdíly také v oblasti přírodovědy, a to podle toho, zda se velmi rádi učí přírodovědu, či vůbec ne. Rozdíl 14 bodů je statisticky významný a lze konstatovat, že v České republice se častěji velmi rády učí přírodovědu dívky (hodnota indexu 9,4) než chlapci (9,0). Podobně jako v případě matematiky obliba přírodovědy žáky 4. ročníků nestoupá. Podíl žáků, kteří se velmi rádi učí přírodovědu, klesl ze 44 % v roce 2015 na 34 % v roce 2019. Celkem o 4 procentní body pak vzrostl podíl žáků, kteří se přírodovědu učí neradi (z 18 % v roce 2015 na 22 % v roce 2019).Na rozdíl od matematiky mají přírodovědu raději dívky než chlapci. Souhlas (rozhodně souhlasí nebo spíše souhlasí) s tvrzením přírodovědu mám rád/a vyjádřilo 78 % dívek oproti 70 % chlapců.Sebejistota žákůSebejistota žáků v matematice a přírodovědě je zjišťována pomocí sady výroků zaměřených na vnímanou obtížnost předmětu, sebedůvěru při řešení úloh či pocity spojené s předmětem. Na základě výsledné hodnoty indexů 28sebejisto-ta žáků v matematice/přírodovědě byly stanoveny tři úrovně sebejistoty: ■velmi sebejistý, ■docela sebejistý, ■nejistý.Stejně jako v roce 2015 i tento cyklus šetření TIMSS odhalil relativně nízkou sebedůvěru českých žáků v matematice. Nižší sebedůvěru v porovnání s českými žáky mají pouze žáci Portugalska, Singapuru, Nového Zélandu, Japonska a Korejské republiky. Velmi sebejistých v matematice se cítí v České republice necelá čtvrtina žáků (23 %) a 29 % 28 Konkrétně se žáci vyjadřovali k těmto výrokům: Matematika/přírodověda mi většinou jde; matematika/přírodověda je pro mě těžší než pro spoustu mých spolužáků; matematika/přírodověda mi moc nejde; matematiku/přírodovědu se učím rychle; z mate-matiky jsem nervózní; jde mi řešení těžkých matematických úloh; učitel mi říká, že mi matematika/přírodověda jde; matematika/přírodověda je pro mě těžší než ostatní předměty; z matematiky/přírodovědy jsem zmatený/zmatená.