Mezinárodní šetření TIMSS 2019717 | POSTOJE A NÁZORY ŽÁKŮOBRÁZEK 7.5 | Míra sounáležitosti žáků se školou v zemích EU(TIMSS 2019 – 4. ročník)Při pohledu na výsledky žáků v testech TIMSS se ukazuje, že skupina žáků, kteří pociťují vysokou sounáležitost se školou, dosahuje v matematice a přírodovědě průměrně vyšších výsledků než skupina žáků s nízkou sounáležitostí. Rozdíl činí 17 bodů v matematice a 13 bodů v přírodovědě. S ohledem na nižší zastoupení žáků v druhé uvedené sku-pině není tento rozdíl statisticky významný. Významné rozdíly ve výsledcích z matematiky byly mimo jiné zjištěny v Anglii (38 bodů) a Rakousku (22 bodů) a ve výsledcích z přírodovědy ve Švédsku (23 bodů). Zatímco v Anglii od-povídá obliba školy průměru EU, v Rakousku je mírně nadprůměrná a ve Švédsku naopak mírně pod průměrem EU.Stejně jako v minulém cyklu šetření TIMSS se i v roce 2019 potvrdilo, že žáci České republiky chodí do školy v porovnání s jejich vrstevníky z ostatních zemí EU nejméně rádi. Obliba školy v uplynulých letech u českých žáků nestoupá, naopak je mírně nižší. Zatímco v letech 2007 a 2011 přibližně 72 % žáků souhlasilo s výrokem „Do školy chodím rád/a“, v roce 2015 to bylo 68 % a v roce 2019 ještě o 2 procentní body méně. Nízká obliba školy je v České republice dána především postoji chlapců. Do školy chodí rádo 59 % z nich (v případě dívek činí tento podíl 74 %). U žáků menších škol (do 300 žáků) byla zjištěna o něco vyšší míra obliby školy (do školy chodí rádo 69 % žáků) než u žáků velkých škol s 501 a více žáky (63 %). S ohledem na krajské členění lze říct, že nejraději chodí do školy žáci v Libereckém a Pardubickém kraji (75 %, resp. 71 %) a nejméně rádi pak žáci v kraji Vysočina (57 %) a v Králové-hradeckém kraji (59 %).Obliba matematiky a přírodovědyVedle vztahu žáků ke škole zjišťoval dotazník TIMSS také vztah žáků k matematice a přírodovědě. Indexy žáci se rádi učí matematiku žáci se rádi učí přírodovědu a byly sestrojeny na základě analýzy odpovědí žáků na řadu výroků , 27jež měli posuzovat na škále rozhodně souhlasím, spíše souhlasím, spíše nesouhlasím, rozhodně souhlasím. Podle hod-noty příslušných škál byly definovány tři úrovně obliby matematiky a přírodovědy: ■velmi rád/a se učím matematiku/přírodovědu, ■docela rád/a se učím matematiku/přírodovědu, ■nerad/a se učím matematiku/přírodovědu.27 Konkrétně se jednalo o tyto výroky: Baví mě učit se matematiku/přírodovědu; nejraději bych se matematiku/přírodovědu neu-čil/a; matematika/přírodověda je nudná; v matematice/přírodovědě se učím mnoho zajímavého; matematiku/přírodovědu mám rád/a; těším se na hodiny matematiky/přírodovědy; matematika/přírodověda patří k mým oblíbeným předmětům; rád/a řeším matematické úlohy/dělám přírodovědné pokusy; líbí se mi ve škole každá činnost, která se týká čísel; přírodověda mě učí, jak věci ve světě fungují.