Mezinárodní šetření TIMSS 2019697 | POSTOJE A NÁZORY ŽÁKŮOBRÁZEK 7.3 | Podíl žáků v kategoriích počátečních čtenářských a početních aktivit(TIMSS 2019 – 4. ročník)020406080100RuskoSeverní IrskoMaltaPolskoIrskoKanadaChorvatskoMaďarskoSlovenskoČeská republikaKyprKorejská republikaLotyšskoLitvaItálieFrancieŠpanělskoNěmeckoPortugalskoRakouskoBulharskoChileDánskoNorsko (5)FinskoŠvédskoTurecko (5)Belgie (vlámská)Japonsko%ČastoN kdyěNikdy nebo tém nikdyěřZemě jsou seřazeny sestupně podle podílu žáků v kategorii často.Poznámka: V Norsku a Turecku se šetření TIMSS 2019 účastnili žáci 5. ročníku, neboť lépe vyhovují definici cílové populace.Na obrázku 7.3 je znázorněno rozložení žáků jednotlivých zemí do kategorií podle četnosti počátečních aktivit. Česká republika patří k zemím s nadprůměrnou hodnotou indexu 10,7 (průměr EU je 10,5) a od roku 2015 se hodnota indexu nezměnila. Přibližně polovina českých žáků (51 %) pochází z rodin, kde s nimi dělali počáteční čtenářské a početní činnosti často, v členských zemích EU to bylo v průměru 45 % žáků. Čeští žáci s častými počátečními aktivitami mají v průměru o 10 bodů lepší výsledek v matematice než žáci s aktivitami prováděnými někdy, v přírodovědě je rozdíl o málo nižší (7 bodů).Rodiče také uváděli, zda jejich dítě navštěvovalo předškolní vzdělávání, případně kolik let. Česká republika patří v Ev-ropské unii mezi deset zemí s nejvyšším zapojením do předškolního vzdělávání dětí. Tři roky nebo déle se ho účastnilo 84 % a dva roky 11 % českých žáků, průměrné hodnoty členských zemí EU jsou 75 %, respektive 12 % žáků. Nejvyšší zapojení do předškolního vzdělávání bylo zjištěno v Dánsku a Maďarsku, kde ho tři roky nebo déle navštěvovalo 95 % žáků. Kromě Finska dosahovali ve všech zemích EU žáci s delší docházkou lepších výsledků než žáci s kratší docház-kou. Nejmenší rozdíl ve výsledcích žáků byl zaznamenán v České republice a v Rakousku.Kombinací docházky do předškolního vzdělávání a četností provádění počátečních čtenářských a početních aktivit byl vytvořen ukazatel počáteční příprava na školu, který rozděluje žáky do čtyř skupin:1) předškolní vzdělávání tři a více let a časté provádění počátečních aktivit;2) předškolní vzdělávání tři a více let a provádění počátečních aktivit někdy nebo nikdy;3) předškolní vzdělávání méně než tři roky a časté provádění počátečních aktivit;4) předškolní vzdělávání méně než tři roky a provádění počátečních aktivit někdy nebo nikdy.