Mezinárodní šetření TIMSS 2019687 | POSTOJE A NÁZORY ŽÁKŮOBRÁZEK 7.2 | Průměrný výsledek a průměrný index domácích zdrojů pro učení v krajích(TIMSS 2019 – matematika, 4. ročník)PrahaSt edo eskýřčPlze skýňKarlovarskýÚsteckýJiho eskýčLibereckýKrálovéhradeckýPardubickýVyso inačJihomoravskýOlomouckýMoravskoslezskýZlínskýR² = 0,7449050051052053054055056057010,010,210,410,610,811,011,211,411,6Pr m rný výsledeků ěPr m rný index domácích zdroj pro u eníů ěůčPrůměrná hodnota indexu domácích zdrojů pro učení pražských žáků je v porovnání s ostatními kraji statisticky vý-znamně vyšší. Naopak průměrný index v Karlovarském kraji je srovnatelný s indexem v Ústeckém a Olomouckém kraji, ale statisticky je významně nižší než v ostatních krajích. Pouze v Praze bylo více než 40 % žáků z rodin s mnoha zdroji, naproti tomu v Karlovarském a Olomouckém kraji tvořili takoví žáci sotva 10 %. Navíc v Olomouckém kraji pochází 5 % žáků z rodin s málo zdroji a 3 % takových žáků se nachází v Ústeckém kraji.Při členění škol podle jejich velikosti bylo zjištěno, že s rostoucí velikostí školy se zvyšuje průměrná hodnota indexu domácích zdrojů pro učení, přičemž hodnota indexu pro největší školy (nad 500 žáků) je statisticky významně vyšší než pro obě kategorie menších škol. U škol z větších obcí byla průměrná hodnota indexu také větší než u škol z men-ších obcí. Významně vyšší než ve zbývajících třech kategoriích obcí dle velikosti je pouze průměrný index zdrojů pro žáky v Praze.Předškolní přípravaPoměrně velký prostor byl v dotazníku pro rodiče věnován přípravě dětí na vstup do základní školy. Otázky se týkaly počátečních čtenářských a početních aktivit, které rodiče s dětmi většinou dělají, organizovaného předškolního vzdě-lávání, věku a úrovně zvládání konkrétních činností při nástupu do základní školy. Rodiče odpovídali na otázku: „Než vaše dítě začalo chodit do školy, jak často jste s ním doma vy nebo někdo jiný dělali následující činnosti?“, která ob-sahovala osmnáct položek. Rodiče odpovídali na škále 25často, někdy nikdy nebo téměř nikdya. Z odpovědí rodičů byl vytvořen index počáteční čtenářské a početní aktivity a na základě dosaženého skóru byly definovány tři kategorie žáků podle četnosti provádění počátečních aktivit: ■často, ■někdy, ■nikdy nebo téměř nikdy.25 Jednalo se o činnosti: Četli knihy; vyprávěli příběhy; zpívali písničky; hráli si s hračkami s písmeny; povídali si o tom, co jste dělali; povídali si o tom, co jste četli; hráli slovní hry; psali písmena nebo slova; četli si nahlas, co je napsáno na cedulích a na obalech výrobků; říkali nebo zpívali rozpočítadla; hráli si s hračkami s čísly; počítali různé věci; hráli hry s tvary; hráli si s kost-kami nebo stavebnicemi; hráli stolní nebo karetní hry; psali čísla; kreslili obrazce; měřili nebo vážili věci.