Mezinárodní šetření TIMSS 2019606 | PRŮBĚH VÝUKYučitelé obou předmětů ve využívání informačních technologií ve výuce a v rozvíjení kritického myšlení žáků nebo schopností řešit problémy.19Spokojenost učitelůV dotazníku pro učitele byla otázka: „Jak často máte při svém učitelském povolání následující pocity?“ Na pět polo-žek odpovídali učitelé na škále 20velmi často, často, někdy nikdy nebo téměř nikdya. Na základě odpovědí byl vytvořen index spokojenost s povoláním učitele a podle dosažených hodnot byli učitelé rozděleni do tří skupin: ■velmi spokojen, ■spokojen, ■málo spokojen.Podprůměrná hodnota indexu řadí Českou republiku k zemím, v nichž jsou učitelé spokojeni se svým povoláním nej-méně. O málo nižší nebo srovnatelnou míru spokojenosti vyjádřili pouze učitelé z Japonska, Polska a Francie – velmi spokojení čeští učitelé učí pouze 35 % žáků, v členských zemích EU je to v průměru 50 % žáků. Průměrný výsledek žáků vyučovaných málo spokojenými učiteli je v matematice i v přírodovědě o málo horší, ale rozdíly mezi jednotli-vými skupinami nejsou statisticky významné.OBRÁZEK 6.4 | Podíl žáků vyučovaný velmi spokojenými učiteli v krajích ČR(TIMSS 2019 – 4. ročník)do 30 %30 až 50 %50 % a víceVíce než polovinu žáků učí velmi spokojení učitelé pouze v Praze (53 %) a v Královéhradeckém kraji (57 %), viz ob-rázek 6.4. Naproti tomu necelou pětinu žáků (17 %) učí v Jihočeském a Libereckém kraji. Dále bylo zjištěno, že málo spokojení učitelé učí největší podíl žáků (20 %) v pěti krajích (Karlovarský, Vysočina, Jihomoravský, Moravskoslez-ský, Zlínský).Omezení výukyUčitelé byli dotazováni, nakolik různé skutečnosti související s připraveností žáků omezují výuku v testované třídě. Na škále vůbec ne, do jisté míry a značně se vyjadřovali k osmi položkám. Na základě odpovědí učitelů byl zkonstruován 21index omezení výuky nepřipravenými žáky a podle dosaženého skóre byly definovány tři skupiny žáků vyučovaný-mi učiteli, kteří pociťují, že jejich výuka je omezena:19 Tématu dalšího vzdělávání a potřebě dalšího vzdělávání v oblasti ICT se věnuje kapitola 8 oddíl Další vzdělávání učitelů v ob-lasti ICT.20 Jednalo se o položky: Se svým povoláním učitele jsem spokojený/spokojená; ve své práci nacházím hluboký význam a smysl; pociťuji nadšení pro svou práci; má práce mě inspiruje; jsem hrdý/hrdá na práci, kterou dělám.21 Učitelé se vyjadřovali k položkám: Žákům chybí nezbytné předchozí znalosti či dovednosti; žáci trpí podvýživou; žáci trpí ne-dostatkem spánku; žáci na hodinách chybí; žáci vyrušují; žáci nemají zájem o výuku; žáci vykazují mentální postižení, poruchy chování nebo duševní poruchy; žáci mají problém porozumět jazyku užívanému při výuce.