Mezinárodní šetření TIMSS 2019586 | PRŮBĚH VÝUKYpočet hodin nižší než 800. Naopak nejvyšší výukovou povinnost mají žáci v Itálii, Nizozemsku a Dánsku, kde počet přesahuje 1 000 hodin za rok.Demografické složení, vzdělání a další vzdělávání učitelůZ tabulky 6.1 je patrné, že se na prvním stupni základních škol postupně zvyšuje průměrný věk učitelů. Navýšil se podíl žáků vyučovaných učiteli staršími 50 let, a naopak poklesl podíl žáků vyučovaný mladými učiteli. Přitom nárůst v kategorii 60 let a více je do jisté míry ovlivněn zvyšováním věkové hranice pro odchod do důchodu. Nepatrně se rovněž navýšil podíl mužů vyučujících žáky 4. ročníku.TABULKA 6.1 | Změny ve složení pedagogického sboru v českých školách od roku 1995(TIMSS 2019 – 4. ročník)Rok šetřeníDélka praxeProcento žáků, které vyučují…ženymužiučitelé z věkové kategorie…do 29 let30–3940–4950–5960 a více199522,594,06,012,823,019,738,85,7200717,290,69,410,924,039,922,32,9201118,895,34,711,918,239,627,92,4201520,195,34,78,818,729,337,06,2201920,593,07,08,111,431,140,29,2Nejvyšší dosažené vzdělání učitelů se v jednotlivých zemích liší v závislosti na požadavcích daných vzdělávacích systémů. V pěti členských zemích EU (včetně České republiky) přesahuje podíl žáků vyučovaných učiteli s magis-terským vzděláním 90 %, nejvíce na Slovensku a v Polsku. V ČR je to 92 % žáků, naopak 5 % českých žáků vyučují učitelé, kteří mají dokončené pouze středoškolské vzdělání.Převážná většina učitelů ze zemí EU má aprobaci učitelství pro první stupeň, mnoho z nich se během studia speciali-zovalo na výuku matematiky, respektive přírodovědy, a učí v průměru 24 % žáků. Také v České republice má převážná většina učitelů aprobaci učitelství pro 1. stupeň ZŠ, ale jejich zaměření na výuku jednoho ze zmiňovaných předmětů je minimální, tito učitelé vyučují pouze 2 % žáků.Dotazník pro učitele obsahoval otázku, zda se v posledních dvou letech zúčastnili v různých oblastech souvisejících s přípravou na výuku matematiky nebo přírodovědy18 dalšího vzdělávání, a učitelé odpovídali ano, ne. Na obrázku 6.2 jsou zobrazeny podíly českých žáků vyučovaných učiteli matematiky, kteří se zúčastnili v jednotlivých oblastech dalšího vzdělávání, a průměrný podíl v členských zemích EU ze šetření TIMSS 2019. Protože stejná otázka byla zadá-vána i v předešlých cyklech, jsou na obrázku údaje o českých učitelích od roku 2007.V porovnání s rokem 2015 se objem dalšího vzdělávání učitelů v matematice výrazně zvětšil. K velkému nárůstu došlo u šesti oblastí vzdělávání, pouze v oblasti využívání informačních technologií, která měla v minulém cyklu nejvyšší zastoupení, došlo k poklesu o 9 procentních bodů. Čeští učitelé matematiky se v nejvyšší míře zapojili do vzdělávání v řešení individuálních potřeb žáků, což může souviset s inkluzí, v rozvíjení kritického myšlení nebo schopnosti řešit problémy a v didaktice matematiky.18 Učitelé se vyjadřovali k oblastem: Obsah; didaktika; kurikulum; využívání informačních technologií při výuce; rozvíjení kri-tického myšlení žáků nebo schopnosti řešit problémy; hodnocení žáků; řešení individuálních potřeb žáků a nově integrování přírodovědy do jiných předmětů.