Mezinárodní šetření TIMSS 2019576 | PRŮBĚH VÝUKYHlavními zdroji doprovodných informací k průběhu výuky matematiky a přírodovědy ve třídách jsou učitelské a žá-kovské dotazníky. Pozornost bude věnována vzdělání a dalšímu vzdělávání učitelů, jejich postojům a názorům, ale také tomu, jak vnímají a hodnotí průběh výuky žáci.Ředitelé škol a učitelé uváděli celkový rozsah výuky a čas věnovaný matematice a přírodovědě. Na základě těchto informací byl určen průměrný počet hodin výuky uvedených předmětů za rok (obrázek 6.1).OBRÁZEK 6.1 | Průměrný počet hodin výuky předmětu za rok(TIMSS 2019 – matematika, přírodověda, 4. ročník)050100150200250PortugalskoItálieBelgie (vlámská)USAChileSeverní IrskoKanadaNizozemskoAustrálieFrancieKyprMaltaIrskoNový ZélandŠpan lskoěDánskoN meckoěJaponskoČeská republikaMa arskoďTurecko (5)ŠvédskoRakouskoNorsko (5)SlovenskoLitvaChorvatskoFinskoLotyšskoPolskoBulharskoRuskoKorejská republikaPo et hodinčMatematikaP írodov dařěZemě jsou řazeny sestupně podle počtu hodin matematiky za rok.Poznámka: V Norsku a Turecku se šetření TIMSS 2019 účastnili žáci 5. ročníku, neboť lépe vyhovují definici cílové populace.V počtu odučených hodin matematiky a přírodovědy za rok je mezi zeměmi velký rozdíl. Zatímco v Portugalsku, Itálii, Belgii a USA překračuje objem výuky matematiky za rok 200 hodin, v Korejské republice, Rusku či Bulharsku je to přibližně 100 hodin. Česká republika patří v matematice (149 hodin) i v přírodovědě (51 hodin) k zemím s podprůměr-ným rozsahem výuky. Průměrný roční počet hodin členských zemí EU je 155 pro matematiku a 67 pro přírodovědu.Neboť celkový počet hodin výuky českých žáků 4. ročníků za rok (763 hodin dle vyjádření ředitelů) je také výrazně nižší než průměrný počet v členských zemích EU (850 hodin), patří Česká republika mezi osm zemí, v nichž je celkový