Mezinárodní šetření TIMSS 2019525 | PODMÍNKY VÝUKYOBRÁZEK 5.8 | Podíl žáků v bezpečných a spořádaných školách podle krajů(TIMSS 2019 – 4. ročník)0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %KrálovéhradeckýVyso inačLibereckýÚsteckýPrahaSt edo eskýřčMoravskoslezskýZlínskýPardubickýJihomoravskýKarlovarskýJiho eskýčOlomouckýPlze skýňVelmi bezpe ná a spo ádanáčřBezpe ná a spo ádanáčřMén bezpe ná a spo ádanáěčřKraje jsou seřazeny sestupně podle podílu žáků ve velmi bezpečných a spořádaných školách.Vnímání bezpečnosti prostředí školy je o něco pozitivnější v malých školách s maximálně 300 žáky ve srovnání se školami s vyšším počtem žáků a také ve školách v malých obcích s maximálně 3000 obyvateli ve srovnání s většími městy (tabulka 5.1).TABULKA 5.1 | Vnímání bezpečnosti a spořádanosti školy dle velikosti školy a velikosti obceVelmi bezpečná a spořádanáBezpečná a spořádanáMéně bezpečná a spořádanáVelikost školy0−300 žáků63 %37 %0 %301−500 žáků45 %53 %2 %501 a více žáků49 %50 %1 %Velikost obcedo 3000 obyvatel62 %38 %0 %3001−30 000 obyvatel49 %49 %2 %30 001−500 000 obyvatel47 %53 %0 %Praha50 %50 %0 %Názor rodičů na školuRodičovský dotazník TIMSS přináší důležité informace o domácím zázemí žáků 4. ročníků a mimo jiné zprostředko-vává informace o tom, co si rodiče myslí o škole, kterou navštěvuje jejich dítě. Mezinárodní srovnání odpovědí rodičů ze zúčastněných zemí přináší řadu ne příliš pozitivních zjištění, neboť se ukazuje, že čeští rodiče posuzují školu svých dětí méně pozitivně než rodiče z většiny ostatních zemí.Rodiče posuzovali sadu výroků17 o škole na škále rozhodně souhlasím, souhlasím, nesouhlasím, rozhodně nesouhla-sím. Z odpovědí rodičů byl vytvořen index vnímání školy rodiči, který umožňuje rozdělit žáky do tří kategorií:17 Rodiče se vyjadřovali k těmto položkám: Škola dělá hodně pro to, aby mě zapojila do vzdělávání mého dítěte; ve škole je bezpeč-né prostředí; škole záleží na tom, aby mé dítě dělalo ve škole pokroky; škola dělá hodně pro to, aby mě informovala o školním pokroku dítěte; škola se zasazuje o vysokou akademickou úroveň; škola dělá hodně pro to, aby se mé dítě zlepšilo ve čtení; škola dělá hodně pro to, aby se mé dítě zlepšilo v matematice; škola dělá hodně pro to, aby se mé dítě zlepšilo v přírodovědě.