Mezinárodní šetření TIMSS 2019505 | PODMÍNKY VÝUKYVýskyt negativních jevů mezi žáky byl podrobněji zkoumán prostřednictvím baterie otázek zaměřených na jevy, které lze označit jako šikanu mezi žáky. Žáci například uváděli, jak často jim jejich spolužáci vyhrožovali, uhodili je či o nich sdíleli urážlivé zprávy na internetu.14OBRÁZEK 5.6 | Četnost výskytu šikany mezi českými žáky(TIMSS 2019 – 4. ročník)0102030405060708090100Sdíleli o mn ošklivé nebo urá livé zprávy na internetuěžSdíleli na internetu n jaké fotky, které m ztrap ovalyěěňPosílali mi ošklivé nebo urá livé zprávy po internetu i mobilemžčVyhro ovali mižN co mi ukradliěÚmysln mi n co poškodiliěěNutili m d lat n co, co jsem necht l/aě ěěěUhodili m nebo zraniliěRozši ovali o mn l iřě žVysmívali se mi nebo mi nadávaliNecht li si se mnou hrát nebo povídatě%Nejmén jednou za týdeněJednou nebo dvakrát za m sícěN kolikrát za rokěNikdyK negativním jevům, které se mezi českými žáky 4. ročníků vyskytují nejčastěji, patří vysmívání se či nadávky, pocit žáků, že si s nimi ostatní nechtějí hrát nebo povídat, a rozšiřování lží ze strany spolužáků (nejméně jednou za týden se s těmito jevy setká 10 % a více žáků). Chlapci častěji než dívky uváděli, že se jim spolužáci vysmívají nebo jim nadávají (alespoň jednou týdně se s tímto setkalo 16 % chlapců a 11 % dívek). S nějakou formou fyzického napadení se alespoň jednou týdně setkalo 9 % žáků, přičemž vyšší míra výskytu byla zjištěna mezi chlapci (11 %) než mezi dívkami (6 %). Naopak v nejnižší míře se čeští žáci setkávají s negativními jevy v online prostředí (viz obrázek 5.6).Z odpovědí žáků byl zkonstruován index šikana mezi žáky, který je dělí podle četnosti výskytu šikany do tří skupin: ■žáci, kteří se s šikanou nesetkávají téměř nikdy; ■žáci, kteří se s šikanou setkávají asi jednou za měsíc; ■žáci, kteří se setkávají s šikanou asi jednou týdně.Dvě třetiny žáků v České republice (66 %) se s šikanou nesetkává téměř nikdy, což je v mezinárodním porovnání mírně nadprůměrný podíl (mezinárodní průměr TIMSS činí 63 %). 28 % českých žáků 4. ročníků se se šikanou setkává asi jednou za měsíc a 6 % pak asi jednou týdně (mezinárodní průměr TIMSS činí 8 %). Od roku 2015 lze mezi českými žáky sledovat pokles výskytu šikany, v kategorii asi jednou týdně došlo k poklesu o 6 procentních bodů.1514 Konkrétně se jednalo o tyto položky: Vysmívali se mi nebo mi nadávali; nechtěli si se mnou hrát nebo povídat; rozšiřovali o mně lži; něco mi ukradli; úmyslně mi něco poškodili; uhodili mě nebo zranili; nutili mě dělat něco, co jsem nechtěl/a; posílali mi ošklivé nebo urážlivé zprávy po internetu či mobilem; sdíleli o mně ošklivé nebo urážlivé zprávy na internetu; sdíleli na inter-netu nějaké fotky, které mě ztrapňovaly; vyhrožovali mi. Žáci vybírali odpověď na škále nejméně jednou za týden, jednou nebo dvakrát za měsíc, několikrát za rok, nikdy.15 Škála měřící šikanu mezi žáky v roce 2015 nezahrnovala položky zaměřené na online prostředí.