Mezinárodní šetření TIMSS 2019485 | PODMÍNKY VÝUKYmateriální a personální vybavení školy a jeho vliv na výuku matematiky výrazně pozitivněji než ředitelé škol z velkých měst (s 30 001 až 500 000 obyvateli). Zatímco v malých městech se téměř polovina žáků (46 %) nachází ve školách, kde výuka matematiky není ovlivněna nedostatkem zdrojů, v případě velkých měst činí tento podíl 11 %.Studijní úspěchJedním z důležitých témat, jimiž se šetření TIMSS podrobně zabývá, je důraz školy na úspěch ve vzdělávání. Ředite-lům škol a také jednotlivým učitelům byly položeny otázky zaměřené např. na míru porozumění školnímu vzdělávací-mu programu a jeho realizaci učiteli či zapojení rodičů do činnosti školy a jejich zájem na dobrých výsledcích žáků.12 Nabízí se tedy možnost nejen porovnat názory uvedených respondentů, ale také sledovat vývoj těchto názorů v čase, neboť některé z položek byly zadávány ředitelům a učitelům v předcházejících cyklech šetření.Na základě odpovědí ředitelů byl vytvořen index důraz na studijní úspěch a na jeho škále byly definovány tři skupiny škol: ■školy, které kladou velmi vysoký důraz na studijní úspěch; ■školy, které kladou vysoký důraz na studijní úspěch; ■školy, které kladou střední důraz na studijní úspěch.Česká republika se řadí k zemím s velice nízkým podílem žáků ve školách, kde je kladen velmi vysoký důraz na studij-ní úspěch (2 %), a relativně nízkým podílem žáků ve školách s vysokým důrazem (39 %). K zemím s obdobně nízkou či nižší mírou důrazu na studijní úspěch patří Itálie, Japonsko, Nizozemsko, Slovensko a Maďarsko (viz obrázek 5.4), naopak nejvyšší podíl žáků ve školách s velmi vysokým a vysokým důrazem na studijní úspěch se nachází v Korejské republice, Irsku, Litvě a Anglii. V Evropské unii se ve školách s velmi vysokým důrazem na studijní úspěch nachází v průměru 4 % žáků, ve školách s vysokým důrazem 54 % žáků a ve školách se středním důrazem jich je 42 %.OBRÁZEK 5.4 | Podíl žáků ve školách s různou mírou důrazu na studijní úspěch(TIMSS 2019 – 4. ročník)0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %Korejská republikaIrskoLitvaAnglieNový ZélandMaltaŠpanělskoChorvatskoRakouskoKanadaDánskoUSAAustrálieLotyšskoFranciePolskoNěmeckoBulharskoNorsko (5)FinskoKyprBelgie (vlámská)RuskoŠvédskoTurecko (5)PortugalskoChileItálieJaponskoČeská republikaNizozemskoSlovenskoMaďarskoVelmi vysoký d razůVysoký d razůSt ední d razřůZemě jsou řazeny sestupně podle zastoupení žáků v kategoriích velmi vysoký důraz a vysoký důraz.Poznámka: V Norsku a Turecku se šetření TIMSS 2019 účastnili žáci 5. ročníku, neboť lépe vyhovují definici cílové populace.12 Ředitelé měli ohodnotit úroveň těchto konkrétních aspektů ve škole (na škále velmi vysoká, vysoká, střední, nízká, velmi nízká): Pochopení cílů školního vzdělávacího programu ze strany učitelů; úspěšnost učitelů při realizaci školního vzdělávacího progra-mu; nároky učitelů na výsledky žáků; schopnost učitelů žáky inspirovat; zapojení rodičů do činnosti školy; ochota rodičů zajistit, aby žáci byli připraveni se učit; nároky rodičů na výsledky žáků; zájem rodičů na dobrých výsledcích žáků; snaha žáků dobře ve škole prospívat; schopnost žáků dosahovat vzdělávacích cílů školy; respekt žáků ke spolužákům, kteří ve škole vynikají. Učitelé obdrželi shodnou baterii otázek, která navíc obsahovala položku spolupráce mezi vedením školy a učiteli při plánování výuky.