Mezinárodní šetření TIMSS 2019465 | PODMÍNKY VÝUKY ■školy s více než 75 % žáků nastupujících do školy s danými dovednostmi, ■školy s 25 % − 75 % žáků nastupujících do školy s danými dovednostmi, ■školy s méně než 25 % žáků nastupujících do školy s danými dovednostmi.OBRÁZEK 5.2 | Podíly žáků ve třech kategoriích škol podle počátečních početních a čtenářských dovedností(TIMSS 2019 – 4. ročník)0102030405060708090100IrskoLotyšskoKorejská republikaUSAŠpanělskoAnglieŠvédskoKanadaJaponskoFinskoBulharskoLitvaPolskoRuskoTurecko (5)MaltaFrancieChileNizozemskoPortugalskoAustrálieChorvatskoKyprDánskoNorsko (5)ItálieRakouskoNový ZélandBelgie (vlámská)NěmeckoSlovenskoČeská republikaMaďarsko%Více ne 75 %ž25–75 %Mén ne 25 %ěžZemě jsou řazeny sestupně podle zastoupení žáků v kategorii více než 75 %.Poznámka: V Norsku a Turecku se šetření TIMSS 2019 účastnili žáci 5. ročníku, neboť lépe vyhovují definici cílové populace.Stejně jako v roce 2015 patří Česká republika spolu s Maďarskem a Slovenskem k zemím, kde nenajdeme školy s více než 75% zastoupením nově příchozích žáků s vybranými početními a čtenářskými dovednostmi. Nejvíce žáků navště-vuje takové školy v Irsku, Lotyšsku a Korejské republice (viz obrázek 5.2). Při pohledu na průměrné výsledky žáků v matematice a přírodovědě se ukazuje, že průměrný výsledek žáků ze škol, kde 25 % − 75 % žáků nastupuje s uvede-nými počátečními dovednostmi, je vyšší, než je tomu u žáků ze škol s méně než 25 % takových žáků, a to o 14 bodů v matematice a 11 bodů v přírodovědě.Jiný pohled na připravenost žáků na vstup do základní školy poskytuje sada položek dotazníku pro rodiče žáků. Zjišťu-je, jak jejich dítě zvládalo dvanáct vybraných čtenářských a početních činností při nástupu do školy.10 Výsledná škála klasifikuje žáky do tří skupin na základě toho, nakolik zvládali vybrané početní a čtenářské činnosti: ■velmi dobře, ■středně dobře, ■ne moc dobře.V České republice zvládalo vybrané početní a čtenářské dovednosti 13 % dětí velmi dobře, což představuje v meziná-rodním srovnání podprůměrný podíl (průměr TIMSS 25 %, průměr EU 21 %). Polovina českých žáků (51 %) zvládala uvedené dovednosti středně dobře a 36 % ne moc dobře. S průměrnou hodnotou na vytvořené škále 9,3 je Česká re-publika osmou zemí s nejhůře připravenými žáky z 21 zemí EU s dostupnými daty (průměr EU 9,8). Mezi země EU s nejvyšším průměrem (nad 10,5) patří Chorvatsko, Španělsko, Lotyšsko a Irsko.Při pohledu na výsledky českých žáků jsou v matematice mezi jednotlivými skupinami žáků patrné výrazné rozdíly. Zatímco žáci, kteří zvládali při vstupu do základní školy vybrané početní a čtenářské dovednosti velmi dobře, dosáhli v matematice průměrného výsledku 581 bodů, žáci, kteří tyto dovednosti neovládali moc dobře, dosáhli v průměru 10 Konkrétně byly posuzovány tyto položky: Rozpoznat většinu písmen; přečíst některá slova; přečíst věty; přečíst příběh; napsat písmena; napsat své jméno; napsat jiná slova než své jméno; počítat samostatně; poznat psaná čísla; napsat čísla; provést jedno-duché sčítání; provést jednoduché odčítání.