Mezinárodní šetření TIMSS 2019414 | VÝSLEDKY NA DÍLČÍCH ŠKÁLÁCHNakolik se změnily vybrané přírodovědné dovednosti žáků od roku 2007?Za uplynulých dvanáct let se v průměrných výsledcích v okruzích dovedností v přírodovědě statisticky významně zlepšily ve všech třech okruzích 4 země (Česká republika, Litva, Rusko, Švédsko), významné zlepšení dále prokázalo při používání znalostí a při uvažování Japonsko. Itálie jako jediná země se naopak ve všech okruzích významně zhoršila.V krátkém období čtyř let se od roku 2015 zlepšili ve všech třech okruzích dovedností pouze žáci Kypru, naopak žáci Chorvatska, Německa a Polska se ve všech okruzích zhoršili.Čeští žáci se významně zlepšili v okruhu uvažování, zatímco při prokazování i používání znalostí měli výsledek srovnatelný s výsledkem před čtyřmi roky. V obou těchto okruzích však již od roku 2011 pozorujeme pokles výsledku a rozdíly za posledních osm let jsou statisticky významné (obrázek 4.5).OBRÁZEK 4.5 | Změna výsledků českých žáků v okruzích dovedností za poslední h 12 letc (TIMSS 2019 – přírodověda, 4. ročník)5005105205305405505602007201120152019Pr m rný ů ěvýsledekRokyprokazování znalostípou ívání znalostížuva ovánížJak se liší výsledky chlapců a dívek na dílčích škálách?V tematickém okruhu živá příroda dosahují dívky obecně lepších výsledků než chlapci. Dívky měly statisticky významně lepší výsledek ve 13 zemích, zatímco chlapci ani v jedné. Opačná situace byla v okruzích neživá příroda a nauka o Zemi, v nichž neměly dívky v žádné z vybraných zemí lepší vý-sledek než chlapci. Ti měli v 11 zemích významně lepší výsledek v neživé přírodě a ve 14 zemích v nauce o Zemi.V dovednostním okruhu prokazování znalostí byli obecně úspěšnější chlapci, kteří měli významně lepší průměrný výsledek než dívky ve 13 zemích. Dívky nebyly lepší v žádné zemi. V okruhu používání znalostí jsou výsledky chlapců a dívek vyrovnané. Dívky měly lepší výsledek pouze ve 3 zemích, naopak chlapci byli úspěšnější ve 2 zemích. Při řešení úloh na uvažování byly cel-kově úspěšnější dívky, v 9 zemích měly výsledek statisticky významně lepší. Chlapci nebyli lepší v žádné z vybraných zemí.Čeští chlapci měli významně lepší výsledek v neživé přírodě a v nauce o Zemi, v oblasti živé přírody měli výsledek srovnatelný s dívkami. Lepšího výsledku chlapci dosáhli také při prokazování znalostí, zatímco při používání znalostí a při uvažování měli výsledky srovnatelné s dívkami (obrázek 4.6).LITVAPŘÍRODOVĚDAPočet obyvatel (v milionech)2,8HDP na hlavu (v dolarech)34 160Výdaje na vzdělávání (% HDP)4Povinná školní docházka6 až 16Počet hodin výuky za rok725 cel. 59 př.Kurikulum od Revize kurikula20082019/20Počet témat v kurikulu (z 26 témat TIMSS)20Žáků na učitele první stupeň1351251451552853850051052053054055020032007201120152019Důraz na studijní úspěch: 10,4 (nadprůměrný)Učitelé se specializací na přírodovědu: 17 % žákůUčitelé velmi spokojení se svou profesí: 58 % žáků (nad průměrem EU)Podíl žáků s vysokou sounáležitostí se školou: 60 % (nad průměrem EU)Podíl žáků velmi spokojených rodičů se školou: 67 % (nad průměrem zemí EU)Reforma vzdělávání učitelů (2017): důslednější výběr uchazečů o studium, sledována je motivace učitOd 2018 změna financování: nově podle velikosti třídOd 2014 národní hodnocení výsledků žáků 2. a 4. ročníkuPovinný roční zaškolovací program pro začínající učitele