Mezinárodní šetření TIMSS 2019404 | VÝSLEDKY NA DÍLČÍCH ŠKÁLÁCHTABULKA 4.8 | Průměrné výsledky zemí podle okruhů dovedností(TIMSS 2019 – přírodověda, 4. ročník)ZeměPřírodověda celkemPrůměrný výsledek v okruhu dovednostíProkazování znalostíPoužívání znalostíUvažováníKorejská republika588584596581Rusko567562572569Japonsko562535576580Finsko555553551563Lotyšsko542539540547Norsko (5)539540537540USA539542535538Litva538539531548Anglie537544526544Švédsko537540532541Česká republika534538526539Austrálie533538524538Polsko531524538525Maďarsko529533526532Irsko528532525525Turecko (5)526531528521Chorvatsko524526521522Kanada523524520526Dánsko522521519527Rakousko522523523518Bulharsko521526523508Slovensko521527515516Německo518520516519Nizozemsko518515517523Severní Irsko518523514519Kypr511503519511Španělsko511514511507Itálie510515504508Portugalsko504502502504Nový Zéland503505497505Belgie (vlámská)501493501511Malta496496496490Francie488485495475Chile469473461472Země jsou řazeny sestupně podle celkového výsledku v přírodovědě.Průměrný výsledek země na dané dílčí škále je statisticky významně lepší než její výsledek na celkové škále horší než její výsledek na celkové škálePoznámka: V Norsku a Turecku se šetření TIMSS 2019 účastnili žáci 5. ročníku, neboť lépe vyhovují definici cílové populace.Na základě porovnání výsledků na dílčích škálách s celkovým výsledkem žáků v přírodovědě bylo zjištěno, že rela-tivně největší potíže mají žáci při řešení úloh orientovaných na používání znalostí. V tomto okruhu dovedností mělo 16 zemí statisticky významně horší výsledek, zatímco významně lepší výsledek mělo jen 6 zemí. Zbývající země pak měly průměrný výsledek na dílčí škále srovnatelný s celkovým výsledkem v přírodovědě. Vyrovnané výsledky ve všech třech okruzích dovedností prokázali žáci Chorvatska, Malty, Německa a Portugalska. Čeští žáci měli relativně lepší výsledek při prokazování znalostí, při používání znalostí měli naopak výsledek relativně horší a při uvažování byl jejich výsledek srovnatelný s celkovým výsledkem. Podobně jako v matematice měli čeští žáci nejvyšší úspěšnost v řešení úloh na prokazování znalostí, a to 58 %. Úlohy na používání znalostí řešili s úspěšností 53 % a v úlohách na uvažování měli nejnižší úspěšnost, 48 %. Průměrná úspěšnost při řešení všech přírodovědných úloh byla 54 %.