Mezinárodní šetření TIMSS 2019384 | VÝSLEDKY NA DÍLČÍCH ŠKÁLÁCHměla více než polovina zemí horší výsledek než v přírodovědě celkem. Průměrný výsledek zemí EU byl relativně horší v okruhu neživá příroda, zatímco v okruzích živá příroda a nauka o Zemi byly průměry EU srovnatelné s celkovým výsledkem z přírodovědy. Rakousko dosáhlo vyrovnaných výsledků ve všech třech okruzích.Čeští žáci měli horší výsledek také v neživé přírodě a ve zbývajících dvou okruzích byl výsledek vždy srovnatelný s celkovým výsledkem. Vyrovnané výsledky českých žáků v jednotlivých oblastech učiva potvrzují průměrné úspěš-nosti, s nimiž řešili příslušné úlohy – živá příroda 54 %, neživá příroda 55 % a nauka o Zemi 53 %. Průměrná úspěšnost řešení všech přírodovědných úloh byla 54 %.Rozsah přírodovědného učiva zařazeného do testů TIMSS tvoří konsenzus přijatý zapojenými zeměmi a je vymezen v koncepčním rámci šetření TIMSS 2019. Přírodovědné testové úlohy rovněž obsahovaly učivo, které žáci některých zemí nemuseli mít v době testování probrané, celkově se jednalo o větší podíl učiva než v matematice. Z 26 příro-dovědných témat jich v České republice nebyla do RVP ZV explicitně zařazena celá polovina, jednalo se převážně o učivo z okruhu neživá příroda. Přírodovědná část testu obsahovala celkem 169 úloh (viz tabulka 4.6).TABULKA 4.6 | Podrobnější popis tematických okruhů v přírodověděTematický okruhPodíl učiva odučeného dle učitelůTematický celekZaměření úlohŽivá příroda (73 úloh)71 %Vlastnosti a životní procesy organismůRozdíly mezi živými organismy a neživými věcmi; tělesné vlast-nosti a způsoby chování; funkce hlavních orgánůŽivotní cykly, rozmnožování a dědičnostFáze životních cyklů běžných rostlin a živočichů; dědičnost a roz-množovací strategieOrganismy, prostředí a jejich vzájemné vztahyTělesné znaky a chování organismů; odezva organismů na pod-mínky prostředí; vliv člověkaEkosystémyBěžné ekosystémy; vztahy v potravních řetězcích; konkurence v ekosystémechLidské zdravíPřenos, prevence a projevy onemocnění; způsoby zachování dobrého zdravíNeživá příroda(61 úloh)30 %Třídění a vlastnosti látek, změny látekSkupenství látek; fyzikální vlastnosti látek; magnetická přitažli-vost a odpudivost; fyzikální změny; chemické změnyFormy a přenos energieBěžné zdroje energie; světlo a zvuk; přenos tepla; elektřina a jed-noduché elektrické obvodySíla a pohybZnámé síly a pohyb těles; jednoduché strojeNauka o Zemi(35 úloh)66 %Fyzikální vlastnosti, zdroje a historie ZeměFyzikální vlastnosti zemského systému; přírodní zdroje; historie ZeměPočasí a podnebí na ZemiVysvětlování běžných meteorologických jevů, odlišnost počasí v různých ročních obdobíchZemě ve sluneční soustavěObjekty ve sluneční soustavě; pohyby Země a jejich projevyNakolik se změnily výsledky žáků v tematických okruzích od roku 2007?Protože v cyklu TIMSS 2007 byla upravena koncepce přírodovědné části šetření, můžeme výsledky na dílčích škálách sledovat nejdéle v období dvanácti let. Ve všech třech tematických okruzích se za 12 let zlepšily 3 země (Česká republi-ka, Japonsko, Litva), naopak Itálie se ve všech okruzích zhoršila. V přírodovědě pozorujeme celkově více zhoršení než v matematice, 6 zemí se zhoršilo v nauce o Zemi, 5 v živé přírodě a jedna země v neživé přírodě. Zároveň byl zjištěn menší počet zemí, kde došlo na dílčích škálách ke zlepšení průměrných výsledků.