Mezinárodní šetření TIMSS 2019364 | VÝSLEDKY NA DÍLČÍCH ŠKÁLÁCHdošlo vždy nejvýše v jedné zemi. Zhoršení bylo po dvanácti letech pozorováno pouze u žáků z Německa v okruhu používání znalostí a u žáků z Nového Zélandu v okruhu prokazování znalostí.Za poslední čtyři roky se čeští žáci statisticky významně zlepšili pouze v dovednosti prokazování znalostí, v používání znalostí a v uvažování měli srovnatelné výsledky s rokem 2015 (viz obrázek 4.2). V případě 5 zemí měli žáci srovna-telné výsledky s rokem 2015 ve všech třech okruzích, žádná země se ve všech třech okruzích nezlepšila, ale naopak Dánsko se ve všech okruzích zhoršilo.OBRÁZEK 4.2 | Změna výsledků českých žáků v procesech myšlení za posledních 12 let(TIMSS 2019 – matematika, 4. ročník)4604704804905005105205305405502007201120152019Pr m rný výsledeků ěRokyprokazování znalostípou ívání znalostížuva ovánížJak se liší výsledky chlapců a dívek na dílčích škálách?V žádné z 34 sledovaných zemí neměly dívky statisticky významně lepší výsledek v žádném tematickém ani v žádném dovednostním okruhu. V 9 zemích měli chlapci lepší výsledky ve všech tematických a ve 13 zemích ve všech doved-nostních okruzích. Průměrný výsledek chlapců členských zemí EU byl vyšší než výsledek dívek ve všech tematických i dovednostních okruzích. Srovnatelné výsledky chlapců a dívek ve všech tematických okruzích byly zjištěny v 7 ze-mích a srovnatelné výsledky ve všech okruzích dovedností v 6 zemích.OBRÁZEK 4.3 | Průměrné výsledky dívek a chlapců ČR a EU na dílčích škálách(TIMSS 2019 – matematika, 4. ročník)500510520530540550Matematika celkemČíslaGeometrieDataProkazování znalostíPou ívání znalostížUva ovánížČR_ChČR_DEU_ChEU_DČeští chlapci dosáhli lepších výsledků než dívky ve všech tematických i ve všech dovednostních okruzích (obrázek 4.3). Relativně nejlépe si čeští chlapci i dívky vedli při řešení geometrických úloh. Relativně nejslabší výsledek měli čeští chlapci i dívky při práci s daty, jejich průměrné výsledky se v tomto okruhu téměř neliší od průměru zemí EU, v případě dívek je dokonce nepatrně horší.