Mezinárodní šetření TIMSS 2019354 | VÝSLEDKY NA DÍLČÍCH ŠKÁLÁCHTABULKA 4.4 | Průměrné výsledky zemí podle okruhů dovedností(TIMSS 2019 – matematika, 4. ročník)ZeměMatematika celkemPrůměrný výsledek v okruhu dovednostíProkazování znalostíPoužívání znalostíUvažováníKorejská republika600612594596Japonsko593597593589Rusko567555571573Severní Irsko566574565558Anglie556563553554Irsko548550551542Lotyšsko546537547554Norsko (5)543541540551Litva542535547534Rakousko539540538537Nizozemsko538534536546USA535536537524Česká republika533528531541Belgie (vlámská)532546526530Finsko532531531535Kypr532530536526Dánsko525524520535Portugalsko525523528519Maďarsko523525521522Turecko (5)523514531509Německo521523514531Švédsko521515518536Polsko520509521527Austrálie516509516522Bulharsko515511518509Itálie515515517504Kanada512506513513Slovensko510502508522Chorvatsko509508509510Malta509510508508Španělsko502499506497Nový Zéland487476487501Francie485488482480Chile441427446448Země jsou řazeny sestupně podle celkového výsledku v matematice.Průměrný výsledek země na dané dílčí škále je statisticky významně lepší než její výsledek na celkové škále horší než její výsledek na celkové škálePoznámka: V Norsku a Turecku se šetření TIMSS 2019 účastnili žáci 5. ročníku, neboť lépe vyhovují definici cílové populace.Sledované procesy myšlení se liší svou náročností, nejméně náročné je prokazování znalostí, uvažování je naopak nejnáročnější. Toto velice úzce souvisí s obtížností úloh zařazených do jednotlivých okruhů dovedností a do jisté míry také ovlivňuje průměrné výsledky na dílčích škálách. Úlohy na prokazování znalostí jsou většinou méně obtížné, za-tímco úlohy na uvažování patří mezi nejobtížnější, proto měli žáci všech zemí nejvyšší průměrnou úspěšnost při řešení úloh na prokazování znalostí, a naopak nejnižší úspěšnost v úlohách na uvažování. Průměrná úspěšnost českých žáků byla v úlohách na prokazování znalostí 56 %, na používání znalostí 48 % a v úlohách na uvažování 44 %.Nakolik se změnily vybrané matematické dovednosti žáků od roku 2007?Z 16 zemí zapojených do šetření v letech 2019 a 2007 se za uplynulých 12 let statisticky významně zlepšilo ve všech třech okruzích dovedností 7 zemí včetně České republiky. Zlepšení českých žáků bylo stejně jako v případě obsahu nejvyšší z uvedených zemí ve všech okruzích dovedností. V každém okruhu se zlepšilo 10 zemí, zatímco ke zhoršení