Mezinárodní šetření TIMSS 2019344 | VÝSLEDKY NA DÍLČÍCH ŠKÁLÁCHTABULKA 4.3 | Podrobnější popis procesů myšlení v matematiceProces myšleníZaměření úlohProkazování znalostí (59 úloh)Vybavení si definic, terminologie, vlastností čísel, jednotek měření, geometrických vlastností; rozpoznání čísel, výrazů a tvarů; třídění a uspořádávání čísel a tvarů; počítání; získávání informací; měřeníPoužívání znalostí (74 úloh)Určení vhodné či efektivní operace, strategie nebo pomůcky; vyjadřování a modelování pomocí tabulek, diagramů, rovnic; sestrojování geometrických útvarů; provádění strategií a operací při řešení úlohUvažování (38 úloh)Analyzování vztahů; propojování znalostí a postupů; vyhodnocování strategií a způsobů řešení; vyvozování závěrů; zobecňování; zdůvodňování strategie nebo řešeníV prokazování znalostí mělo relativně lepší výsledek pouze 6 zemí, zatímco relativně horší 15 zemí. V používání znalostí mělo 12 zemí lepší a 8 zemí horší výsledek v porovnání s průměrným výsledkem v matematice. Na dílčí škále uvažování mělo 14 zemí relativně lepší a 13 zemí relativně horší výsledek než v matematice celkem (tabulka 4.4). Vyrovnané výsledky ve všech třech okruzích dovedností prokázali žáci Chorvatska, Maďarska a Malty. Čeští žáci měli relativně lepší výsledek v uvažování, naopak horší výsledek v prokazování znalostí, ale v používání znalostí byl výsledek srovnatelný s výsledkem v matematice.