Mezinárodní šetření TIMSS 2019334 | VÝSLEDKY NA DÍLČÍCH ŠKÁLÁCHOBRÁZEK 4.1 | Změna výsledků ČR v tematických okruzích za posledních 12 let(TIMSS 2019 – matematika, 4. ročník)4704804905005105205305405502007201120152019Pr m rný výsledeků ěRokyčíslageometriedataOd roku 2007 se ve všech třech oblastech matematiky zlepšili žáci pěti zemí (Česká republika, Japonsko, Maďarsko, Rakousko, Rusko), naopak žáci z Ně-mecka se zhoršili v okruzích čísla a data, v geometrii se zhoršili žáci z Aus-trálie, Dánska a Nového Zélandu a v okruhu data žáci z USA. Čeští žáci se ve všech třech okruzích zlepšili nejvíce ze všech uvedených zemí zejména proto, že právě v roce 2007 měli nejhorší výsledky z matematiky za celé období trvá-ní šetření TIMSS, pak následně docházelo k postupnému zlepšení.V porovnání s rokem 2015 se čeští žáci statisticky významně zlepšili v okru-zích čísla a geometrie (o 8, respektive o 9 bodů), v okruhu data se zhoršili přibližně na hodnotu z roku 2011, ale pokles není statisticky významný. Za toto krátké období se žádná země nezlepšila ve všech třech okruzích, nejvíce se zlepšili žáci z Litvy v geometrii (o 18 bodů).Jak žáci zvládají vybrané procesy myšlení v matematice?Kromě obsahu je v šetření TIMSS také sledovaná operační složka, která je po-psána třemi procesy myšlení – prokazování znalostí, používání znalostí a uva-žování (tabulka 4.3). Pro každý okruh dovedností byla rovněž odvozena dílčí škála, která měří míru osvojení dovedností potřebných pro řešení matematic-kých úloh žáky. Výsledky na jednotlivých dílčích škálách můžeme porovnávat s celkovým výsledkem v matematice.ANGLIEMATEMATIKAPočet obyvatel (v milionech)56HDP na hlavu (v dolarech)44 090Výdaje na vzdělávání (% HDP)6Povinná školní docházka5 až 18Počet hodin výuky za rok989Kurikulum od2014Počet témat v kurikulu (ze 17 témat TIMSS)14Žáků na učitele první stupeň21484531541 5425465564704905105305505701995 1999 2003 2007 2011 2015 2019Důraz na studijní úspěch: 10,9 (4. nejvyšší)Učitelé se specializací na matematiku: 20 % žákůUčitelé velmi spokojení se svou profesí: 41 % žáků (podprůměrný podíl)Podíl žáků s vysokou sounáležitostí se školou: 56 % (průměrný podíl)Systém národního testování v klíčových fázích vzdělávání ve věku 7 a 11 let (čtení, psaní, matematika, přírodověda)Nástroje na snižování pracovní zátěže jako zdroje stresu učitelů