Mezinárodní šetření TIMSS 2019324 | VÝSLEDKY NA DÍLČÍCH ŠKÁLÁCHRozsah učiva je vymezen koncepčním rámcem šetření TIMSS, který vychází z analýzy kurikul zapojených zemí, a je třeba ho chápat jako společně přijatý konsenzus. Matematická část testu obsahovala celkem 171 úloh (viz tabulka 4.2).8TABULKA 4.2 | Podrobnější popis tematických okruhů v matematiceTematický okruhPodíl učiva odučeného dle učitelůTematický celekZaměření úlohČísla (83 úloh)79 %Přirozená číslaŘády čísel, řešení problémů zahrnujících čtyři základní operace, zaokrouhlování čísel, násobky a děliteleVýrazy, jednoduché rovnice a vztahyUrčení chybějícího čísla/znaménka v číselném zápisu, zapsání výrazu vyjadřujícího reálný problémZlomky a desetinná číslaZlomek jako část celku/souboru, vyjádření zlomku, porovnávání; řády desetinného čísla, porovnávání, sčítání, odčítáníGeometrie (52 úloh)67 %MěřeníMěření a odhadování délek, řešení úloh týkajících se délky, hmot-nosti, objemu a času, obvody a obsahy útvarůGeometrieRovnoběžka, kolmice, osová souměrnost, používání základních vlastností rovinných útvarů a tělesData (36 úloh)60 %Čtení, interpretace a znázornění datČtení a interpretace dat z tabulky, sloupcového, čárového či kru-hového diagramu, uspořádání a znázornění datPoužívání dat k řešení problémových úlohPoužívání dat k zodpovídání otázek vyžadujících více než pouhé čtení datPrůměrný výsledek zemí EU v okruhu čísla a v okruhu geometrie byl srovnatelný s celkovým výsledkem v matema-tice, ale výsledek v okruhu data byl statisticky významně horší. Čeští žáci si podle průměrných výsledků na dílčích škálách vedli v porovnání s celkovým výsledkem z matematiky lépe v okruzích čísla a geometrie, naopak horšího výsledku dosáhli v okruhu data. Toto zjištění dokládají také průměrné úspěšnosti žáků při řešení úloh z daných oblastí matematiky. Průměrná úspěšnost českých žáků za všechny úlohy byla 49 %, úlohy z okruhu čísla vyřešili s úspěšností 51 %, úlohy z geometrie s úspěšností 49 % a při řešení úloh zahrnujících práci s daty měli úspěšnost 47 %.Nakolik se změnily výsledky žáků v tematických okruzích od roku 2007?Vývoj výsledků na dílčích škálách nemůžeme sledovat od roku 1995, ale až od roku 2007, kdy došlo k přeuspořádání původních šesti tematických okruhů do tří. Z našeho výběru se do testování před dvanácti lety zapojilo 16 zemí. Vývoj výsledků v tematických okruzích matematiky za uplynulé dvanáctileté období je pro Českou republiku znázorněn na obrázku 4.1.8 Testové úlohy mohou v malé míře obsahovat učivo, které ještě žáci některých zemí nemají v době testování probrané. V případě České republiky nebyla do RVP ZV zařazena ze sedmnácti témat tři.