Mezinárodní šetření TIMSS 2019263 | VĚDOMOSTNÍ ÚROVNĚV přírodovědě jsou vědomostní úrovně definovány stejným způsobem jako v matematice včetně dělicích bodů na škále výsledků TIMSS.7 Pro vybrané země jsou podíly žáků v jednotlivých vědomostních úrovních znázorněny na obrázku 3.3.Nejúspěšnější země v přírodovědě Korejská republika, Rusko a Japonsko měly také nejvyšší zastoupení žáků, kteří dosáhli alespoň vysoké vědomostní úrovně. Z členských zemí EU si pak podle podílu žáků na dvou nejvyšších úrovních vedly nejlépe severské země Finsko, Lotyšsko, Švédsko a Litva. Česká republika se podílem 43 % žáků ve dvou nejvyšších úrovních řadí do první třetiny nejúspěšnějších zemí EU.Nakolik se proměnilo zastoupení žáků ve vědomostních úrovních od roku 1995?V přírodovědě se od roku 1995 statisticky významně zvýšil podíl žáků do-sahujících alespoň vysoké úrovně v pěti zemích (Irsko, Japonsko, Korejská republika, Kypr, Maďarsko, Portugalsko), naopak ve dvou zemích (Nový Zé-land, Rakousko) se podíl významně snížil. Podíl žáků ve velmi vysoké vě-domostní úrovni byl v roce 2019 statisticky významně nižší než v roce 1995 dokonce v pěti zemích (Anglie, Česká republika, Nový Zéland, Rakousko, USA). Od roku 2015 se statisticky významně zvýšil podíl žáků ve vysoké a ve velmi vysoké vědomostní úrovni pouze u dvou členských zemí EU (Kypr a Litva), zatímco k významnému zhoršení došlo u čtyř zemí EU (Chorvatsko, Maďarsko, Polsko, Španělsko). Ve srovnání s průměrem členských zemí EU je v ČR menší podíl žáků v nízké úrovni a pod ní, a naopak o málo větší podíl ve vysoké a velmi vysoké vědomostní úrovni.OBRÁZEK 3.4 | Porovnání zastoupení českých žáků ve vědomostních úrovních za 24 let(TIMSS 2019 – přírodověda, 4. ročník)0 %20 %40 %60 %80 %100 %19952007201120152019Pod nízkou úrovníNízkáSt ednířVysokáVelmi vysokáV České republice poklesl v porovnání s rokem 1995 podíl žáků v nízké úrov-ni a pod ní. Statisticky významně nižší je však také podíl žáků ve velmi vysoké úrovni (obrázek 3.4). Pozorujeme, že od roku 2011 došlo v zastoupení českých žáků v jednotlivých vědomostních úrovních pouze k nepatrným změnám.Podíly českých chlapců a dívek v jednotlivých úrovních v přírodovědě se na-vzájem liší velmi málo a žádný z rozdílů není statisticky významný. Nepatrně větší zastoupení v nízké úrovni a pod ní mají dívky, ve vysoké a velmi vyso-ké naopak chlapci. Velmi podobná situace byla zjištěna v zastoupení dívek a chlapců ve vědomostních úrovních v matematice s tou odlišností, že rozdíly v zastoupení ve vysoké a velmi vysoké úrovni byly statisticky významné ve prospěch chlapců.7 Jednotlivé úrovně jsou podrobněji popsány v příloze 1.ČESKÁ REPUBLIKAPŘÍRODOVĚDAPočet obyvatel (v milionech)10,6HDP na hlavu (v dolarech)37 580Výdaje na vzdělávání (% HDP)6Povinná školní docházka5 až 15Počet hodin výuky za rok763 cel. 51 př.Kurikulum od Úprava kurikula2007 2016Počet témat v kurikulu (z 26 témat TIMSS)13Žáků na učitele první stupeň19532515536534 5345005105205305405501995 1999 2003 2007 2011 2015 2019Důraz na studijní úspěch: 9 (4. nejnižší)Učitelé se specializací na přírodovědu: 3 % žákůUčitelé velmi spokojení se svou profesí: 35 % žáků (2. nejnižší podíl v EU)Podíl žáků s vysokou sounáležitostí se školou: 40 % (3. nejnižší podíl v EU)Podíl žáků velmi spokojených rodičů se školou: 36 % (nejnižší podíl v EU)Využití šetření TIMSS: Publikace s uvolněnými úlohami Vzdělávací programy pro školy