Mezinárodní šetření TIMSS 2019243 | VĚDOMOSTNÍ ÚROVNĚPro prezentaci výsledků zavádí projekt TIMSS čtyři vědomostní úrovně: níz-kou, střední, vysokou a velmi vysokou. Všechny úrovně jsou vymezeny na škále výsledků TIMSS minimálním počtem bodů, které musí žáci dosáhnout.6 Podíly žáků v jednotlivých vědomostních úrovních jsou pro vybrané země znázorněny na obrázku 3.1. V souladu s průměrnými výsledky vykazují nej-větší zastoupení žáků (alespoň tři čtvrtiny) ve dvou nejvyšších úrovních asij-ské země, přičemž mají minimálně jednu třetinu žáků ve velmi vysoké úrovni. Následuje Severní Irsko přibližně s jednou čtvrtinou žáků a Anglie a Rusko s jednou pětinou žáků ve velmi vysoké úrovni.Českých žáků se v nejvyšší úrovni nachází 10 %. Rozložení žáků do vědo-mostních úrovní v České republice se příliš neliší od průměrného rozložení žáků členských zemí EU. O málo větší podíl českých žáků je ve dvou nejvyš-ších úrovních, a naopak nepatrně menší v nízké úrovni a pod ní.Nakolik se proměnilo zastoupení žáků ve vědomostních úrovních od roku 1995?Ve většině zemí zapojených do testování v letech 1995 a 2019 se za uplynu-lých 24 let významně zvýšil podíl žáků, kteří dosáhli alespoň vysoké úrovně. Výjimku tvoří Česká republika, Maďarsko a Rakousko, které mají podíly žáků v obou letech srovnatelné, a Nizozemsko s významně nižším podílem těchto žáků v roce 2019. Z členských zemí EU se od roku 2015 podíl žáků dosahu-jících alespoň vysoké úrovně významně zvýšil v Chorvatsku, v Nizozemsku a na Slovensku, naopak k významnému snížení došlo v Belgii, Dánsku, Ma-ďarsku, Polsku a Portugalsku.OBRÁZEK 3.2 | Porovnání zastoupení českých žáků ve vědomostních úrovních za 24 let(TIMSS 2019 – matematika, 4. ročník)0 %20 %40 %60 %80 %100 %19952007201120152019Pod nízkou úrovníNízkáSt ednířVysokáVelmi vysokáV České republice se od roku 2007 do roku 2015 snižoval podíl žáků v nízké vědomostní úrovni a pod ní až přibližně na hodnoty z roku 1995, současně se naopak zvyšoval podíl žáků ve dvou nejvyšších úrovních. Od roku 2015 se podíl českých žáků se slabými výsledky nezměnil, a přestože se mírně zvýšil podíl žáků s dobrými výsledky, zůstává podíl českých žáků ve velmi vysoké úrovni v porovnání s rokem 1995 statisticky významně nižší (obrázek 3.2).6 Jednotlivé úrovně jsou podrobněji popsány v příloze 1.RAKOUSKOMATEMATIKAPočet obyvatel (v milionech)8,8HDP na hlavu (v dolarech)55 230Výdaje na vzdělávání (% HDP)6Povinná školní docházka6 až 15Počet hodin výuky za rok759 cel. 130 mat.Kurikulum od Revize kurikula20032019/20Počet témat v kurikulu (ze 17 témat TIMSS)15Žáků na učitele první stupeň105315055085395005105205305405501995 1999 2003 2007 2011 2015 2019Důraz na studijní úspěch: 10 (mírně nadprůměrný)Učitelé velmi spokojení se svou profesí: 68 % žáků (3. nejvyšší podíl v EU)Podíl žáků s vysokou sounáležitostí se školou: 58 % (mírně nad průměrem EU)Podíl žáků velmi spokojených rodičů se školou: 60 % (průměrný podíl)Podpora začínajících učitelů: v prvním roce výuky je učitelům přidělen mentorReforma vzdělávání (2017): více autonomie pro učitele a ředitele, možnost propojování škol, podpora týmového vyučování