Mezinárodní šetření TIMSS 2019202 | CELKOVÉ VÝSLEDKY NA ŠKÁLE TIMSSV přírodovědě pozorujeme mezi výsledky chlapců a dívek obecně menší roz-díly než v matematice. Pouze ve třech zemích EU (Česká republika, Itálie, Maďarsko) byl zjištěn statisticky významný rozdíl ve prospěch chlapců, který v ČR činil 9 bodů. V dalších šesti zemích, kde byl v roce 2015 zaznamenán významný rozdíl (3× ve prospěch chlapců a 3× ve prospěch dívek), došlo ke změně a v roce 2019 měly dívky srovnatelné výsledky s chlapci.Jak si vedli žáci v jednotlivých krajích České republiky?Ve výběru škol zařazených do šetření TIMSS jsou reprezentativně zastoupe-ny všechny kraje České republiky, proto můžeme porovnávat jejich průměrné výsledky.OBRÁZEK 2.3 | Výsledky českých žáků v krajích(TIMSS 2019 – matematika, přírodověda, 4. ročník)MatematikaP írodov dařě450 460 470 480 490 500 510 520 530 540 550 560KarlovarskýÚsteckýOlomouckýMoravskoslezskýVyso inačKrálovéhradeckýJiho eskýčLibereckýPlze skýňSt edo eskýřčPardubickýJihomoravskýZlínskýPrahaPr m rný výsledeků ěKraje jsou řazeny sestupně podle průměrného výsledku v matematice.Nejlepší průměrný výsledek v matematice i v přírodovědě zaznamenali žáci z Prahy, svou hodnotou odpovídá výsledku Severního Irska v matematice a výsledku Japonska v přírodovědě. S výjimkou Zlínského kraje má Praha oba průměrné výsledky statisticky významně lepší než ostatní kraje. Naopak nej-horší průměrný výsledek v obou předmětech měli žáci Karlovarského kraje, svou hodnotou jsou oba jejich výsledky pouze srovnatelné s průměrem škály TIMSS. Výsledky žáků ostatních krajů jsou poměrně vyrovnané a významně se navzájem neliší.ŠVÉDSKOPŘÍRODOVĚDAPočet obyvatel (v milionech)10,2HDP na hlavu (v dolarech)53 560Výdaje na vzdělávání (% HDP)8Povinná školní docházka7 až 16Počet hodin výuky za rok854 cel. 75 př.Kurikulum od Revize kurikula2011 2018Počet témat v kurikulu (z 26 témat TIMSS)25Žáků na učitele první stupeň125255335405375105205305405502007201120152019Důraz na studijní úspěch: 9,7 (podprůměrný)Učitelé se specializací na přírodovědu: 70 % žákůUčitelé velmi spokojení se svou profesí: 48 % žáků (mírně pod průměrem EU)Podíl žáků s vysokou sounáležitostí se školou: 51 % (mírně pod průměrem EU)Podíl žáků velmi spokojených rodičů se školou: 44 % (pod průměrem zemí EU)Další vzdělávání učitelů: zvýšený důraz na digitalizaci a výuku žáků imigrantůOd roku 2012 roční vzdělávací program pro všechny učitele matematiky v zemiDůraz na formativní hodnocení žáků