Mezinárodní šetření TIMSS 2019172 | CELKOVÉ VÝSLEDKY NA ŠKÁLE TIMSSLiší se matematické znalosti u chlapců a dívek?OBRÁZEK 2.1 | Porovnání výsledků českých chlapců a dívek za posledních 24 let(TIMSS 2019 – matematika, 4. ročník)4704804905005105205305405501995199920032007201120152019Pr m rný ů ěvýsledekRok testováníChlapciDívkyŠetření TIMSS 1999 sledovalo pouze žáky 8. ročníků. V roce 2003 se Česká republika testování TIMSS nezúčastnila.Přibližně v polovině zemí měli chlapci lepší průměrný výsledek než dívky. Většinu těchto zemí tvoří členské země EU včetně České republiky. Největší rozdíl ve prospěch chlapců byl zaznamenán na Kypru (19 bodů) a v Portu-galsku (17 bodů). Čeští chlapci vykázali v matematice lepší výsledek než dívky ve všech pěti šetřeních, do kterých se ČR počínaje rokem 1995 zapojila. V porovnání s rokem 2015 se rozdíl mírně zvýšil (činí 11 bodů). Vývoj prů-měrných výsledků v matematice pro české dívky a české chlapce je znázorněn na obrázku 2.1.ČESKÁ REPUBLIKAMATEMATIKAPočet obyvatel (v milionech)10,6HDP na hlavu (v dolarech)37 580Výdaje na vzdělávání (% HDP)6Povinná školní docházka5 až 15Počet hodin výuky za rok763 cel. 149 mat.Kurikulum od2007Úprava kurikula2013Počet témat v kurikulu (ze 17 témat TIMSS)14Žáků na učitele první stupeň195414865115285334805005205405601995 1999 2003 2007 2011 2015 2019Důraz na studijní úspěch: 9 (4. nejnižší)Učitelé se specializací na matematiku: 2 % žákůUčitelé velmi spokojení se svou profesí: 36 % žáků (3. nejnižší podíl v EU)Podíl žáků s vysokou sounáležitostí se školou: 40 % (3. nejnižší podíl v EU)Podíl žáků velmi spokojených rodičů se školou: 36 % (nejnižší podíl v EU)Využití šetření TIMSS:publikace s uvolněnými úlohamivzdělávací programy pro školy