Mezinárodní šetření TIMSS 2019162 | CELKOVÉ VÝSLEDKY NA ŠKÁLE TIMSSPrůměrný výsledek českých žáků v matematice 533 bodů představuje nadprůměrnou hodnotu na škále TIMSS a záro-veň vyšší výsledek, než je průměr členských zemí EU (524 bodů). Čeští žáci měli horší výsledek než žáci z Korejské republiky, Japonska, Ruska, Severního Irska, Anglie, Irska, Lotyšska, Norska a Litvy. Srovnatelné výsledky měli žáci Rakouska, Nizozemska, USA, vlámské části Belgie, Kypru a Finska. Ze zemí EU si nejhůře vedly Španělsko a Francie, která jako jediná má výsledek nižší než průměr škály TIMSS 500 bodů. Naopak nejlepších výsledků dosáhli opětovně žáci asijských zemí reprezentovaných v našem zúženém výběru Korejskou republikou a Japonskem, za nimiž s odstu-pem následovali žáci Ruska, Severního Irska a Anglie (tabulka 2.1).Jak se změnily výsledky žáků v matematice od roku 1995?V šetření TIMSS můžeme sledovat vývoj výsledků žáků 4. ročníků za uplynulých 24 let, kdy se uskutečnilo šest cyklů testování. Téměř všechny země zapojené do testování v roce 1995 a v roce 2019 se za uplynulých 24 let statisticky významně zlepšily. Maďarsko má v obou letech prakticky totožný výsledek, pouze Česká republika a Nizozemsko měly v roce 2019 průměrný výsledek nižší než v roce 1995, ale v případě ČR není zjištěný rozdíl statisticky významný (tabulka 2.2). Od roku 2007 se ze všech zapojených zemí dvě třetiny zlepšily a žádná se nezhoršila.TABULKA 2.2 | Porovnání výsledků zemí v šetřeních TIMSS za posledních 24 let(TIMSS 2019 – matematika, 4. ročník)ZeměRozdíl 1995–2019Průměrný výsledek v matematice199520032007201120152019Portugalsko83442------532541525Anglie72484531541542546556Kypr57475510------523532Japonsko26567565568585593593Irsko25523------527547548Austrálie21495499516516517516Korejská republika19581------605608600Nový Zéland18469493492486491487USA17518518529541539535Rakousko8531---505508---539Maďarsko2521529510515529523Česká republika-8541---486511528533Nizozemsko-11549540535540530538Země jsou řazeny sestupně podle rozdílu ve výsledcích v letech 1995 a 2019.Průměrný výsledek země je statisticky významně lepší než její výsledek v roce 1995 statisticky významně horší než její výsledek v roce 1995U českých žáků pozorujeme od roku 1995 do roku 2007 velké zhoršení (největší ze všech zapojených zemí). Potom došlo k obratu a výsledek českých žáků se v každém cyklu zlepšoval, přičemž poslední zlepšení od roku 2015 není statisticky významné a činí pouze 5 bodů. Průměrný výsledek v šetření TIMSS 2019 sice ještě nedosáhl hodnoty z roku 1995, ale je s ní srovnatelný.