Mezinárodní šetření TIMSS 2019111 | CO JE TIMSS A JAKÉ JSOU JEHO CÍLEŠetření TIMSS využívá ve svých úlohách dva formáty otázek: ■otázka s výběrem odpovědi, ■otázka s tvorbou odpovědi.Otázky s výběrem odpovědi nabízejí čtyři možnosti (A, B, C, D), z nichž pouze jedna je správná, a jsou vyhodnocová-ny elektronicky. Otázky s tvorbou odpovědi vyžadují písemnou odpověď, která může mít délku jednoho slova, čísla, ale také celého odstavce. Většinu otázek s tvorbou odpovědi nelze vyhodnocovat automatizovaným algoritmem, tyto odpovědi jsou vyhodnocovány vyškoleným odborníkem – hodnotitelem.Prezentace údajůV projektu TIMSS jsou výsledky zemí prezentovány dvěma způsoby. První způsob uvádí výsledky pomocí skóre (počtu bodů), které představují průměrný výsledek žáků jednotlivých zemí na škále výsledků TIMSS. Pro matematiku a pro přírodní vědy byly vytvořeny celkové škály na základě šetření TIMSS 1995 tak, že mezinárodní průměr v prvním cyklu odpovídal hodnotě 500 bodů a směrodatná odchylka byla 100 bodů. Pro oba předměty jsou dále vytvořeny dílčí škály odpovídající jednotlivým obsahovým a operačním kategoriím.Druhý způsob prezentace výsledků žáků vychází ze čtyř vědomostních úrovní. Každá z nich je určena minimálním počtem bodů, kterého musí žák dosáhnout. Výsledky zemí v tomto případě vyjadřují procentuální zastoupení žáků v jednotlivých vědomostních úrovních.Vzhledem k velkému počtu zemí zapojených do šetření TIMSS 2019 se při prezentaci výsledků omezíme pouze na členské země EU a na členské země OECD doplněné o Rusko. Výsledky všech zemí, které se do šetření žáků 4. ročníků zapojily, přinášíme v tabulkové části publikace (viz přílo-ha 2). V plném rozsahu jsou uvedeny v mezinárodní zprávě šetření TIMSS 2019.5 5 Mullis, I. V. S., Martin, M. O., Foy, P., Kelly, D., & Fishbein, B. (2020). TIMSS 2019 International Results in Mathematics and Science. http://timssandpirls.bc.edu/timss2019/international-results/