Mezinárodní šetření TIMSS 2019101 | CO JE TIMSS A JAKÉ JSOU JEHO CÍLEV matematice byly v šetření TIMSS 2019 hodnoceny tři obsahové domény: čísla, měření a geometrie, data. V pří-rodních vědách zahrnovalo hodnocení tři obsahové domény: živá příroda, neživá příroda nauka o Zemi a . V obou předmětech byly hodnoceny tři kognitivní domény: prokazování znalostí, používání znalostí a uvažování.TABULKA 1.2 | Podíl jednotlivých oblastí učiva a dovedností sledovaných v šetření TIMSS 2019 ve 4. ročníkuOblasti učivaDovednostiMatematikaPřírodovědaČísla50 % Živá příroda45 %Prokazování znalostí40 %Měření a geometrie30 % Neživá příroda35 % Používání znalostí40 %Data20 %Nauka o Zemi20 % Uvažování20 %Podíl každé oblasti učiva se lišil, aby odrážel zastoupení v kurikulu (tabulka 1.2). Při srovnání jednotlivých oblastí učiva s minulými cykly došlo v roce 2019 v matematice k navýšení podílu oblasti data o pět procentních bodů, a to z 15 % na 20 %. Zároveň se o stejný počet procentních bodů snížil podíl oblasti měření a geometrie z 35 % na 30 %.Přechod k počítačovému testováníTIMSS 2019 jako sedmý cyklus v řadě pokračoval v tradici pravidelných inovací zahájením přechodu na digitální formát eTIMSS. Poprvé tak mohlo testování proběhnout v elektronické formě, a to na počítačích nebo na tabletech. Již v tomto roce se polovina zúčastněných zemí rozhodla provést šetření elektronickou formou eTIMSS, zatímco druhá polovina pokračovala v testování pomocí písemných testů tzv. paperTIMSS. Ze strany řídícího orgánu (konsorcia) bylo věnováno velké úsilí tomu, aby testy eTIMSS a paperTIMSS byly co nejpodobnější. Z důvodu porovnání obou variant testování a možnosti převést výsledky z elektronických testů na původní škály TIMSS proběhlo v zemích s testováním eTIMSS také samostatné testování tzv. trendových úloh v písemné formě paperTIMSS.Typy úloh a vyhodnocováníElektronické testování eTIMSS využívá nové možnosti, které nabízí digitální technologie, a lze se tedy oprávněně domnívat, že moderní forma testování může přispět k vyšší motivaci u žáků a k větší snaze dosáhnout co nejlepších výsledků.Žáci se při testování eTIMSS setkávají s inovativními úlohami, které využívají širokou škálu manipulativních činností, jakými jsou například přesouvání nebo otáčení objektů.OBRÁZEK 1.2 | Ukázka testování eTIMSS – experimentálně badatelská PSI úloha, manipulace s objektyPřechod na testování eTIMSS dále umožňuje vytvářet nový formát úloh, které jsou nazývány PSI – Problem olving Sand Inquiry tasks. Jedná se o úlohy, při nichž žáci řeší problémy a provádějí badatelskou činnost – experimentují, hle-dají souvislosti, mají možnost nastavovat určité parametry a sledovat důsledky těchto změn. PSI úlohy mohou využívat pohyblivé animace, zapojují žákovu interaktivitu, ukazují vývoj určitého jevu v čase nebo simulují žákem nastavený proces. Náhled PSI úlohy ukazuje obrázek 1.2. Výsledky úloh PSI nejsou součástí této zprávy, ale budou samostatně prezentovány v průběhu roku 2021.