Mezinárodní šetření TIMSS 201981 | CO JE TIMSS A JAKÉ JSOU JEHO CÍLE1 CO JE TIMSS A JAKÉ JSOU JEHO CÍLEProjekt TIMSS T(rends in nternational athematics and cience IMSStudy) je rozsáhlou mezinárod-ní srovnávací studií, která ve čtyřletých cyklech zjišťuje úroveň vědomostí a dovedností žáků v matematice a v přírodních vědách.Zaměřuje se na věkové kategorie devítiletých a třináctiletých žáků – ve většině zemí se jedná o žáky 4. a 8. ročníků povinné školní docházky. Česká republika se zapojila v roce 2019 pouze do šetření ve 4. ročníku. Patří mezi 16 zemí, které se kromě roku 2019 zapojily do prvního cyklu TIMSS již v roce 1995, a disponuje tak údaji, které jí umožňují sledovat vývojové trendy v delším časovém horizontu.Kromě zkoumání výsledků žáků v matematice a v přírodovědě TIMSS shromažďuje od ředitelů škol, žáků, rodičů a učitelů bohatou škálu kontextových informací. Ty pomáhají vysvětlovat rozdíly ve výsledcích a mohou být vyu-žity společně s dalšími informacemi o kvalitě vzdělávacího systému poskytovanými Českou školní inspekcí pro jeho efektivní řízení.TIMSS rovněž shromažďuje informace o národním kurikulu zapojených zemí s cílem poukázat na příkladné a po-tenciálně inspirující faktory spojené s výsledky v zemích po celém světě jako např. organizační přístupy, procesy či výukové postupy.1Kdo TIMSS zajišťujeProjekt je řízen Mezinárodním centrem TIMSS v Boston College v úzké spolupráci s Mezinárodní asociací pro hodnocení výsledků vzdělávání – IEA Amsterdam, IEA Hamburg a Statistics Ca2-nada. Za přípravu, realizaci a vyhodnocování výsledků mezinárodních šetření odpovídá v České republice od roku 2011 Česká školní inspekce.Jaké postupy byly použity k zajištění kvality údajůMezinárodní konsorcium vyžaduje, aby všechny zúčastněné země dodržovaly standardizované postupy, které jsou navrženy tak, aby byla zajištěna spolehlivost, validita a porovnatelnost získaných údajů. Vedle standardizovaných postupů jsou v šetření TIMSS uplatňovány přísné mechanismy kontroly kvality ve fázích před testováním, v průběhu testování a po testování, aby zajistily vysokou míru přesnosti shromážděných údajů. Mezi standardizované postupy například patří: ■Pečlivé plánování a dokumentace. ■Spolupráce mezi zúčastněnými zeměmi. ■Nezávislé ověření všech národních překladů úloh, příruček i dotazníků. ■Monitorování sběru dat ve školách. ■Vícenásobné vyhodnocování žákovských odpovědí. ■Dodržení nejméně 85% míry účasti na úrovni škol a žáků.TIMSS 2019V roce 2019 proběhl již sedmý cyklus sběru dat a šetření se zúčastnilo spolu s dalšími osmi územně samosprávnými celky 364 zemí. Obrázek 1.1 zobrazuje modrou barvou všechny země zapojené do šetření TIMSS 2019 ve 4. ročníku, přičemž tmavším odstínem je označeno 34 zemí, jejichž výsledky jsou prezentovány v této národní zprávě.1 Podrobné informace o šetření TIMSS, národní zprávy včetně národních a mezinárodních datových souborů z již proběhlých cyklů šetření, uvolněné úlohy či koncepční rámec šetření a další související publikace jsou k dispozici na webových stránkách České školní inspekce https://www.csicr.cz/Prave-menu/Mezinarodni-setreni/TIMSS.2 IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement) organizuje srovnávací studie v různých oblastech vzdělávání od roku 1959. Po dobu 60 let provádí mezinárodní hodnocení matematiky a přírodních věd a shromažďuje údaje o faktorech spojených s výsledky v zemích po celém světě.3 Např. Moskva (Ruská federace), Madrid (Španělsko), Québec (Kanada), Abú Zabí (Spojené arabské emiráty).