Mezinárodní šetření TIMSS 20194JAK ČÍST NÁRODNÍ ZPRÁVUSnahou národní zprávy je poskytnout seznámení s aktuálními výsledky českých žáků v matematice a přírodovědě se zaměřením na žáky 4. ročníku základní školy a mezinárodní srovnání, což šetření TIMSS velmi dobře umožňuje. Vedle nejnovějších zjištění z cyklu TIMSS 2019 zpráva přináší velmi cenný pohled na vývoj výsledků žáků, podmínek vý-uky, názoru učitelů a postojů žáků v čase. Z hlediska času jsou rozlišovány tři pohledy – krátkodobý od roku 2015, střednědobý od roku 2007 a dlouhodobý od roku 1995.Výsledky zemí jsou prezentovány dvěma způsoby První . způsob uvádí skóre (počet bodů) na škále výsledků TIMSS, která byla vytvořena na základě výsledků zemí zapojených do prvního cyklu TIMSS 1995 – jedna celková škála pro matematiku a jedna pro přírodovědu. V šetření TIMSS 2007 byly pro oba předměty dále vytvořeny dílčí škály pro jednotlivé obsahové a dovednostní kategorie.Druhý způsob prezentace výsledků uvádí v procentech podíl žáků ve čtyřech vědomostních úrovních (nízká, střední, vysoká a velmi vysoká) určených minimálním počtem dosažených bodů.Po představení celkových bodových výsledků (kapitola 2) je pozornost věnována zastoupení žáků v jednotlivých vě-domostních úrovních vyjadřujících míru osvojení vědomostí a dovedností (kapitola 3) a jednotlivým dílčím oblastem (např. čísla, neživá příroda) a procesům (např. používání znalostí, uvažování) v matematice a přírodovědě (kapitola 4).Informační rámečky umístěné v kapitolách 2, 3 a 4 popisují vybrané aspekty vzdělávacích systémů evropských zemí, jejichž žáci prokázali nadprůměrné výsledky, které se v průběhu času zlepšovaly. Pro oblast matematiky se jedná o Rakousko a Anglii a pro oblast přírodovědy se jedná o Švédsko a Litvu. Kvůli srovnání jsou prezentovány obdobné informační rámečky také pro Českou republiku a to jak pro matematiku, tak pro přírodovědu.Zjištění o výsledcích jsou uváděna v kontextu informací, zkušeností a názorů získaných prostřednictvím žákovského dotazníku, učitelského dotazníku, ředitelského dotazníku a rodičovského dotazníku ve třech kapitolách zaměřených na podmínky výuky (kapitola 5), průběh výuky (kapitola 6) a postoje a názory žáků (kapitola 7). Samostatná pozornost je věnována stále důležitějšímu tématu, kterým je využívání ICT prostředků ve výuce (kapitola 8).Jednotlivými kapitolami se prolínají informace o výsledcích žáků České republiky, včetně regionálního pohledu. Do šetření TIMSS 2019 bylo zapojeno šest desítek států a ekonomických regionů. S ohledem na přehlednost a vhodnost srovnání jsou proto ve zprávě prezentovány především výsledky ČR, dalších zemí EU, členských zemí Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) a Ruské federace – srovnáváno je 34 zemí.Pro oblast matematiky je v obrázcích použita modrá barva, pro oblast přírodovědy zpráva pracuje se zelenou barvou.Šetření TIMSS je prováděno na reprezentativním vzorku žáků 4. ročníku základních škol a získaná zjištění jsou zo-becnitelná na celou populaci žáků 4. ročníků v České republice. Součástí šetření jsou dále rodiče žáků, učitelé, kteří žáky vyučují, a ředitelé škol. Veškerá zjištění od těchto respondentů je třeba vždy interpretovat jako podíl žáků, jejichž rodiče/učitelé/škola mají dané charakteristiky (např. podíl žáků, jejichž učitelé hodnotí míru pochopení cílům ŠVP jako velmi vysokou či vysokou, činí 85 %; nikoli 85 % učitelů hodnotí míru pochopení cílům ŠVP jako velmi vysokou či vysokou).