Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2146/20-G21 a výsledků vzdělávání na školní rok 2020/2021 Schváleno ministrem školství, mládeže a tělovýchovy po projednání ve 22. poradě vedení MŠMT dne 16. 6. 2020. 120/121 4 Průběh poskytování poradenské služby Kvalitní poradenské zařízení poskytuje služby v nejvyšší možné kvalitě. Veškeré aktivity, které poradenský pracovník ŠPZ realizuje, směřují k vytváření podmínek pro úspěšné naplňování speciálních vzdělávacích potřeb klientů a jsou vždy vedeny v jejich nejlepším zájmu. Jsou realizovány v souladu s etickými pravidly a respektují nejnovější poznatky teorie i praxe. Při konfliktu zájmů různých aktérů poradenského procesu (klient, pedagog, zákonný zástupce) vždy upřednostňují nejlepší zájem klienta. 4.1 Poradenští pracovníci ŠPZ při diagnostice využívají adekvátní diagnostické nástroje. Popis kritéria Poradenští pracovníci ŠPZ k určení speciálních vzdělávacích potřeb klienta používají širokou škálu vhodně volených standardizovaných či doporučených diagnostických nástrojů (v případě, že tyto jsou dostupné), umí je správně používat a vyhodnocovat. Pro diagnostiku žáků se znevýhodněním, pro které nejsou na českém trhu upraveny diagnostické nástroje, upravují kvalitně ty, které jsou určeny pro intaktní populaci, a v případě potřeby vytvářejí pomocné diagnostické nástroje vlastní. Při používání nestandardizovaných diagnostických nástrojů postupují v souladu s pravidly vymezenými ve vyhlášce č. 72/2005 Sb., ve znění posledních změn. 14.2 Poradenští pracovníci ŠPZ vedou o své činnosti předepsanou dokumentaci a dodržují předepsané termíny. Popis kritéria ŠPZ provádí standardní činnosti v plném rozsahu určeném legislativou. Kromě diagnostiky se věnuje psychologické a speciálně pedagogické intervenci, informační a metodické činnosti a přípravě podkladů pro vzdělávací opatření, v případě SPC provádí standardní činnosti speciální podle svého zaměření. V ŠPZ je řádně a přehledně vedena a bezpečně uchovávána veškerá dokumentace týkající se poradenské činnosti s klientem. Spisy klientů jsou uloženy tak, aby k nim neměly přístup nepovolané osoby a nemohlo dojít k jejich zneužití. Jedná se zejména o následující dokumentaci: žádost o poskytnutí poradenských služeb, anamnestická data, informovaný souhlas se závěry vyšetření, zpráva, doporučení, záznamy z poradenských a terapeutických aktivit. Z dokumentace je zřejmé, že ŠPZ dodržuje vyhláškou stanovené termíny pro vyšetření klienta a vydání zprávy z vyšetření a doporučení ke vzdělávání. Systém evidence žádostí o poskytnutí poradenské služby a jejich vyřízení je funkční, promyšlený a přehledný. 1 Postupy, nástroje a metody psychologické nebo speciálně pedagogické diagnostiky musí být standardizované. Není-li to možné, volí poradenská zařízení ty postupy, nástroje a metody, které mají prokazatelný přínos pro diagnosticko-intervenční péči ve vzdělávání žáka a slouží k zjištění vzdělávacích potřeb žáka a uzpůsobení postupů práce s ním, a to ve školním i domácím prostředí.