Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2146/20-G21 a výsledků vzdělávání na školní rok 2020/2021 Schváleno ministrem školství, mládeže a tělovýchovy po projednání ve 22. poradě vedení MŠMT dne 16. 6. 2020. 119/121 zákonnými zástupci a dalšími aktéry v souvislosti s poskytovanou poradenskou službou konstruktivní dialog vedoucí k naplnění zájmů dítěte, žáka, studenta. 3.2 Poradenští pracovníci ŠPZ důsledně uplatňují při komunikaci s klienty, zákonnými zástupci a kolegy vstřícný, respektující přístup. Popis kritéria Poradenští pracovníci ŠPZ komunikují s klienty i všemi ostatními, kteří jsou zapojeni do péče o klienta, zdvořilým a přátelským způsobem. Reagují citlivě na složitost situace, která přivedla klienta do poradenského zařízení, na sociální, emocionální, kognitivní a fyzické potřeby klientů. Všechny osoby zúčastněné na poradenském procesu naslouchají a projevují vstřícnost, zájem a respekt ke každému z nich. Poradenští pracovníci ŠPZ jednají se zákonnými zástupci, kolegy a dalšími členy komunity s respektem. Respektují případná sociální, národnostní a etnická specifika klientů. Krizové situace jsou schopni řešit bezodkladně a ve prospěch klienta. Svým vlastním jednáním modelují a podporují prosociální chování. 3.3 Poradenští pracovníci ŠPZ mezi sebou spolupracují, respektují odbornost kolegů, spolupracují s dalšími ŠPZ, vytváří na pracovišti příjemné pracovní klima. Popis kritéria Poradenští pracovníci ŠPZ mezi sebou vytvářejí, podporují a udržují kolegiální vztahy a vzájemný respekt. Dlouhodobě aktivně spolupracují, efektivně si předávají poznatky a využívají k tomu i možnost konzultovat odborné problémy s kolegy z jiných poradenských pracovišť. Vzniklé problémy jsou systematicky řešeny, týmová spolupráce je efektivní. 3.4 Poradenští pracovníci ŠPZ aktivně spolupracují na svém profesním rozvoji. Popis kritéria Poradenští pracovníci ŠPZ svoji práci pravidelně vyhodnocují. Jsou aktivní v přístupu ke svému profesnímu rozvoji a systematicky si svoji odbornost rozšiřují v rámci DVPP. Pravidelně se účastní kurzů a seminářů k doplnění svého vzdělání a odborných dovedností. Účelně využívají i samostudia a rozmanitých efektivních forem sdílení zkušeností. Systematicky a průběžně se zajímají o nejnovější poznatky teorie i praxe a získané poznatky efektivně uplatňují při poskytování poradenských služeb. Zkušení poradenští pracovníci ŠPZ předávají své zkušenosti a znalosti svým kolegům, seznamují je s novinkami, o kterých se dozvěděli v rámci DVPP, s pověřením vedení ŠPZ působí jako mentoři pro začínající odborné pracovníky. Tak předávají systematicky své zkušenosti s cílem ovlivnit pozitivně kvalitu služeb poradenského systému.