Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2146/20-G21 a výsledků vzdělávání na školní rok 2020/2021 Schváleno ministrem školství, mládeže a tělovýchovy po projednání ve 22. poradě vedení MŠMT dne 16. 6. 2020. 117/121 kteří kontrolují odbornou úroveň poskytovaných poradenských služeb a zpracování výstupů z nich včetně jejich souladu s právními předpisy, potřebami klientů a charakteru speciálních vzdělávacích potřeb. Vedení ŠPZ aktivně sleduje aktuální trendy v oboru a změny v příslušné legislativě a v odůvodněných případech na jejich základě mění zavedené pracovní postupy. Systematicky sleduje a sbírá informace podstatné pro své další směřování (právní změny, trendy ve vzdělávání, vývoj vzdělávací politiky, socioekonomické změny a demografická data) a zohledňuje je v aktualizacích své strategie a koncepce. V případě, že ředitel školy deleguje řízení SPC na manažerské povinnosti vedoucího pracovníka SPC, vytváří mu výborné podmínky pro výkon odborné, řídicí a koordinační činnosti. S vedoucím SPC pravidelně komunikuje a vždy si je plně vědom své zodpovědnosti za tuto součást školy. Výše uvedené se vztahuje i na vedoucího dislokovaného pracoviště (PPP i SPC). 2.2 Vedení ŠPZ aktivně vytváří důstojné podmínky pro poskytování poradenských služeb – pečuje o vztahy mezi pracovníky ŠPZ a o vzájemné vztahy a spolupráci všech aktérů (klienti, školy, zákonní zástupci, spolupracující organizace). Popis kritéria Vedení ŠPZ vytváří výborné podmínky pro vzájemnou spolupráci všech zúčastněných subjektů. Zajišťuje supervize pro všechny odborné pracovníky nebo obdobné formy odborného provázení. Vede pracovníky ŠPZ k tomu, aby mezi sebou konzultovali odborné problémy s cílem zajistit klientovi optimální podmínky pro jeho vzdělávání a osobnostní rozvoj. Vedení ŠPZ vytváří na pracovišti takové klima, ve kterém je respekt ke klientovi a jeho zákonnému zástupci samozřejmostí. Normou je respektování partnerského principu a ochrana osobních a citlivých dat. K tomu má zpracovaný takový postup, který zabezpečuje jednotný přístup ke klientovi u všech pracovníků ŠPZ. Vedení ŠPZ vede pracovníky k tomu, aby i se školami a jejich pedagogy komunikovali na partnerské úrovni, zvažovali jejich názory a jejich možnosti. Při případném střetu zájmů vždy jednají v nejlepším zájmu klienta a v souladu s etickým kodexem poradenského pracovníka. 2.3 Vedení ŠPZ vytváří všem odborným pracovníkům podmínky pro výkon jejich práce a jejich profesní rozvoj a účinně podporuje začínající pracovníky ŠPZ. Popis kritéria Vedení ŠPZ vytváří takové pracovní podmínky, aby byla možná výměna zkušeností pracovníků ŠPZ a mohly probíhat konzultace aktuálních problémů mezi pracovníky ŠPZ i s odborníky z jiných ŠPZ. Aktivně vytváří příznivé podmínky pro odborný rozvoj všech pracovníků ŠPZ a podporuje jej (zejména v oblasti využívání nových diagnostických nástrojů i nabídky podpory klientů pro jejich komplexní rozvoj a v oblasti tzv. „měkkých dovedností“). Má zpracovaný takový plán dalšího vzdělávání pracovníků ŠPZ, který odpovídá dlouhodobým koncepčním záměrům i aktuálním potřebám ŠPZ a jeho personálním a finančním možnostem. ŠPZ má zpracován systém podpory nových a začínajících pracovníků.