Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2146/20-G21 a výsledků vzdělávání na školní rok 2020/2021 Schváleno ministrem školství, mládeže a tělovýchovy po projednání ve 22. poradě vedení MŠMT dne 16. 6. 2020. 116/121 1.2 ŠPZ funguje podle jasných pravidel umožňujících konstruktivní komunikaci všech aktérů (pracovníci ŠPZ, klienti). Popis kritéria ŠPZ má zpracován soubor směrnic a vnitřních předpisů zajišťujících chod organizace, který je v souladu s provozem konkrétního ŠPZ. Přijaté vnitřní normy jsou v souladu s platnými právními předpisy. ŠPZ aktivně vytváří prostor pro to, aby pracovníci ŠPZ byli zapojeni do jejich tvorby, případně jejich úprav. Pracovníci ŠPZ jsou seznámeni s vydanými předpisy a ve své práci je respektují a naplňují. 1.3 ŠPZ spolupracuje s vnějšími partnery takovým způsobem, který naplňuje potřeby vzdělávání a osobnostní rozvoj jejich klientů. Spolupráci využívá k vlastnímu rozvoji a zkvalitňování činnosti. Popis kritéria K řešení speciálních vzdělávacích potřeb dítěte, žáka či studenta přistupuje ŠPZ vždy komplexně, získává podklady z více zdrojů. Pravidelně a cílevědomě spolupracuje se školami, rodinami klientů ŠPZ a dalšími odborníky, kteří se podílejí na péči o žáka. Aktivně spolupracuje i s dalšími subjekty podílejícími se na zdravém vývoji a vzdělávání klienta i formou dalších služeb (např. další ŠPZ, lékaři a odborníci ve zdravotnictví, střediska rané péče, neziskové organizace z oblasti podpory dětí a mládeže, organizace poskytující služby osobám se zdravotním znevýhodněním, organizace zabývající se prevencí a intervencí v prevenci rizikového chování či úřady práce). V odůvodněném případě, kdy zákonný zástupce žáka prokazatelně nejedná v zájmu svého dítěte, ŠPZ informuje o této skutečnosti OSPOD, případně obec s rozšířenou působností, Policii ČR či soud. Prostřednictvím této spolupráce se významně rozšiřují kompetence odborných pracovníků a vedou ke zkvalitnění poradenské činnosti. 2 Vedení ŠPZ Předpokladem kvalitního ŠPZ je jeho profesionální vedení. Kritéria v této oblasti kladou důraz na aktivitu vedení poradenského zařízení. To je reprezentováno jednak řediteli ŠPZ (zejména v případě PPP), jednak řediteli škol a vedoucími poradenských zařízení (zejména v případě SPC). Vzhledem ke složité struktuře části ŠPZ se jedná rovněž o vedoucí jednotlivých pracovišť (včetně dislokovaných). Právě přístup vedení ŠPZ v oblasti řízení poradenských procesů je klíčový pro kvalitu poradenské činnosti. Důraz je kladen na propojení všech tří základních činností: realizace opatření a jejich řízení, monitorování a vyhodnocování i následném přijímání opatření. Nezbytnou součástí vedení je také vytváření zdravého klimatu, zajištění a rozvoj kvalitního pracovního kolektivu, ale i zajištění materiálních podmínek pro realizaci poradenského procesu. Nutným předpokladem kvalitního vedení ŠPZ je vlastní profesní rozvoj členů vedení ŠPZ. 2.1 Vedení ŠPZ aktivně řídí, pravidelně monitoruje a vyhodnocuje práci ŠPZ a přijímá účinná opatření. Popis kritéria Vedení ŠPZ průběžně a systematicky monitoruje a vyhodnocuje efektivitu poradenské činnosti všech odborných pracovníků ŠPZ a vytváří takové pracovní podmínky, které umožňují realizovat poradenskou činnost ve prospěch klientů. ŠPZ má jednoznačně určené pracovníky,