Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2146/20-G21 a výsledků vzdělávání na školní rok 2020/2021 Schváleno ministrem školství, mládeže a tělovýchovy po projednání ve 22. poradě vedení MŠMT dne 16. 6. 2020. 115/121 Kritéria hodnocení podmínek a průběhu poskytovaných poradenských služeb Modifikace pro školská poradenská zařízení (dále jen „ŠPZ“) 1 Koncepce a rámec ŠPZ Kvalitní ŠPZ ví, kam chce směřovat, a jde úspěšně za svým cílem. Kritéria v této oblasti kladou důraz na jasná pravidla a mechanismy, s jejichž pomocí vedení ŠPZ řídí a které umožňují efektivní činnost organizace. Zajišťují, že ŠPZ je bezpečným prostředím pro klienty (děti, žáky, studenty, jejich učitele a zákonné zástupce) respektujícím právo na volbu poradenského zařízení, odbornou pomoc a ochranu osobních dat. Základem systematického zvyšování kvality je srozumitelná vize, koncepce a formulace cílů ve veřejně přístupném dokumentu. ŠPZ je díky realizaci své vize a koncepce nezastupitelnou součástí poradenského systému v daném regionu. Je partnerem pro další subjekty zajišťující v daném regionu péči o děti, žáky a studenty s problémy týkajícími se zdravotního stavu, vzdělávání i osobního života (odborní lékaři, odbory sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD), organizace zabývající se osobami se zdravotním znevýhodněním, organizace z oblasti prevence rizikového chování apod.). Tvoří přirozené prostředí pro odbornou komunikaci pedagogů daného regionu. 1.1 ŠPZ má jasně formulovanou vizi a realistickou strategii rozvoje, které její pracovníci sdílejí a naplňují. Popis kritéria Školské poradenské zařízení vykonává činnost pedagogicko-psychologické poradny (PPP), speciálního pedagogického centra (SPC), nebo spojeného PPP a SPC. V případě, že vykonává činnost SPC, má určeno, pro jaké druhy znevýhodnění poskytuje poradenské služby. V případě, že zletilý žák (jeho zákonný zástupce) využije svého práva na svobodnou volbu poradenského zařízení a využije služeb jiného ŠPZ než nejbližšího ŠPZ k jeho bydlišti, zvolené ŠPZ podrobně informuje zájemce o poradenskou službu o možných omezeních, která s sebou poskytování těchto služeb ve vzdálenějším místě může přinést pro klienta (žáka), jeho zákonného zástupce i pro školu. ŠPZ má zpracovaný dlouhodobý plán rozvoje, který vychází z vize a strategie rozvoje ŠPZ i ze standardních činností ŠPZ definovaných v příloze vyhlášky č. 72/2005 Sb., ve znění pozdějších změn; jeho cíle jsou srozumitelné. Na jeho stanovení se podílejí prokazatelně všichni pracovníci, případně další aktéři poradenského procesu. Tento dlouhodobý plán rozvoje má popsán přehled poskytovaných služeb, které jsou v souladu s legislativním vymezením, a rovněž definuje systém péče o klienta včetně spolupráce se školami a s rodinou klienta. V dokumentaci je rovněž jednoznačně uvedeno, jakým způsobem bude ŠPZ postupovat v případě, že klient z důvodu komorbidit zdravotního znevýhodnění potřebuje podporu z více ŠPZ. Dlouhodobý plán rozvoje je pravidelně vyhodnocován a aktualizován. Každé pracoviště ŠPZ má vymezenou a prokazatelně uveřejněnou provozní dobu vycházející z objektivních potřeb klientů a zajišťuje služby i v době školních prázdnin, v omezeném provozu.