Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2146/20-G21 a výsledků vzdělávání na školní rok 2020/2021 Schváleno ministrem školství, mládeže a tělovýchovy po projednání ve 22. poradě vedení MŠMT dne 16. 6. 2020. 113/121 kritického sebehodnocení vlastního výsledku. Stejně jako ve všech typech škol a školských zařízení zapsaných do školského rejstříku je zásadním předpokladem pro takové vzdělávání přesvědčení pedagogů o možnosti osobnostního, vědomostního i odborného rozvoje každého dítěte bez ohledu na jeho aktuální pozici na cestě k výchovně-vzdělávacím cílům. V indikovaných případech výchovné působení zmírňuje nebo odstraňuje příčiny nebo důsledky poruch chování a přispívá ke zdravému osobnostnímu vývoji dítěte. Hodnocení v této oblasti se soustředí na projevy důvěry v možnost resocializace každého dítěte, rozvoj jeho osobnosti, kognitivních a sociálních dovedností a předpoklady pro úspěšný život a také na zřeknutí se negativní stereotypizace. 6.1 Zařízení poskytuje účinnou podporu všem dětem s potřebou podpůrných opatření. Popis kritéria Zařízení systematicky identifikuje individuální potřeby dětí při výchově a vzdělávání, v případě potřeby spolupracuje s odbornými pracovišti. Má vlastní strategii práce s dětmi s potřebou podpůrných opatření a tuto strategii naplňuje. Zařízení sleduje výsledky dětí s potřebou podpůrných opatření a dbá o to, aby dosahovaly maximálního vzdělávacího pokroku. Tam, kde je to vhodné z hlediska zájmu dítěte, pedagogové zvou k procesu hodnocení a plánování vzdělávání další kolegy a odborníky. 6.2 Zařízení věnuje patřičnou pozornost osobnostnímu rozvoji dětí, rozvíjí u nich otevřenost, toleranci a respekt vůči jinakosti a dbá na to, aby žádné dítě nebylo vyčleňováno z kolektivu. Popis kritéria Pedagogové přistupují ke každému dítěti s důvěrou v jeho socializaci, rozvoj jeho osobnosti, kognitivních a sociálních dovedností a v jeho předpoklady pro úspěšný život. Svým jednáním podporují rozvoj vzdělávající se komunity, ve které se každé dítě cítí být přijímáno a podporováno v rozvoji svého potenciálu. Jsou si vědomi svých vlastních postojů, hodnot, zkušeností i předsudků a jejich vlivu na komunikaci s dětmi a jejich rodinami i na celý pedagogický proces. V komunikaci s dětmi, jejich rodiči i v nabídce aktivit pro děti se vyvarují stereotypizace (např. na základě genderu, etnicity, národnosti, vyznání apod.). Přizpůsobují prostředí a aktivity, aby se na nich mohly podílet i děti s potřebou podpůrných opatření. S rozmanitostí ve společenství pracují jako s důležitým východiskem při plánování a realizaci výchovy a vzdělávání dětí. Ve vzdělávání využívají zdrojů, které odrážejí etnickou, sociokulturní a jinou rozmanitost dětí a rodin zastoupených v zařízení. Zařízení systematicky používá nástroje zaměřené na vzájemné poznání, posilování sociálních a personálních dovedností. Zařízení zapojuje všechny děti do akcí a aktivit, které organizuje, a v případě potřeby poskytuje dětem zvláštní podporu, která zapojení umožní.