Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2146/20-G21 a výsledků vzdělávání na školní rok 2020/2021 Schváleno ministrem školství, mládeže a tělovýchovy po projednání ve 22. poradě vedení MŠMT dne 16. 6. 2020. 112/121 5.2 Výsledky vzdělávání dětí odpovídají očekávaným výsledkům podle vzdělávacích programů. Popis kritéria Dosahované výchovně-vzdělávací výsledky dětí jsou v plné šíři dlouhodobě v souladu s požadovanými výstupy realizovaných vzdělávacích programů. Tento soulad zařízení systematicky ověřuje, umí jej doložit a v průběhu vzdělávání je schopno ho i prokázat. Dětem, které nedosahují očekávaných výsledků vzdělávání, poskytuje zařízení efektivní podporu za účelem jejich dosažení. 5.3 Děti jsou motivovány k dosahování dobrých výsledků a projevují sociální a osobnostní kompetence a občanské hodnoty. Popis kritéria Zařízení má zavedený účinný systém podpory motivace dětí ke vzdělávání a k dosahování úspěšnosti ve vzdělávání. Vedením zařízení, pedagogy a ve spolupráci se sociálními partnery jsou účinně realizovány aktivity zaměřené na sociální, občanský a osobnostní rozvoj dětí. Děti jsou schopny získané kompetence v průběhu vzdělávání opakovaně prokazovat. Zařízení aktivně vytváří vhodné podmínky pro zapojení co nejvyššího počtu dětí do přehlídek, projektových činností a soutěží s ohledem na jejich individuální předpoklady, dosahované výsledky pravidelně vyhodnocuje a oceňuje. 5.4 Zařízení sleduje a vyhodnocuje úspěšnost dětí v průběhu, při ukončování vzdělávání a v dalším vzdělávání či profesní dráze a aktivně s výsledky pracuje v zájmu zkvalitnění vzdělávání. Popis kritéria Zařízení efektivně vyhodnocuje úspěšnost dětí v průběhu a ukončování jejich vzdělávání na všech úrovních řízení pedagogického procesu, umí doložit procesy a výsledky tohoto hodnocení a dokáže zpracovat opatření, která vedou ke zkvalitňování procesu hodnocení úspěšnosti dětí. S výsledky hodnocení cíleně pracuje vedení zařízení i pedagogové a jejich činnosti i opatření směřují ke zkvalitňování vzdělávání dětí a ke snižování jejich neúspěšnosti. Zařízení má dlouhodobě zavedený účinný systém pro zjišťování úspěšnosti svých absolventů, získané poznatky dokáže efektivně využít pro svůj další rozvoj. Zařízení má přesně specifikovány způsoby následné podpory a poradenství pro mladého dospělého, který opustí péči, a tyto způsoby respektují specifické potřeby mladého dospělého a kladou důraz na zachování a udržení vztahů dítěte, které si v zařízení vytvořilo. 6 Podpora dětí při vzdělávání (rovné příležitosti) Kvalitní zařízení sleduje výchovně-vzdělávací pokroky všech dětí a cíleně podporuje ty, kdo vyžadují speciální péči. Smyslem kritérií v této oblasti je zajistit, aby výchovná práce v zařízeních byla zaměřena zejména na oblasti vytváření podmínek pro náležitý rozvoj citové stránky dítěte, podpory jeho sebedůvěry a umožnění jeho aktivní účasti ve společnosti. S dítětem musí být zacházeno v zájmu plného a harmonického rozvoje jeho osobnosti s ohledem na potřeby osoby jeho věku. V maximální možné míře je volba cílů, prostředků a metod přizpůsobena individuálním schopnostem dětí, aby vedla k rozvoji vědomostí, dovedností, kreativity i postojů dětí na bázi