Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2146/20-G21 a výsledků vzdělávání na školní rok 2020/2021 Schváleno ministrem školství, mládeže a tělovýchovy po projednání ve 22. poradě vedení MŠMT dne 16. 6. 2020. 111/121 očekávanému nejbližšímu vývoji. Vedou děti k tomu, aby si stanovovaly vzdělávací cíle, formulovaly očekávání od vlastní práce a ve vazbě na tyto stanovené cíle a očekávání pravidelně prováděly sebehodnocení a vzájemné hodnocení. 4.4 Pedagogové se ve své práci zaměřují na sociální a osobnostní rozvoj dětí. Popis kritéria Pedagogové pravidelně nabízejí dětem aktivity, které posilují jejich pozitivní sebepojetí a sebevědomí. Vyjadřují očekávání, že všechny děti jsou schopny dosahovat dobrých výsledků, podporují děti v této víře a cíleně eliminují negativa minulosti, přítomná v anamnéze dítěte. Užívají výchovně-vzdělávacích strategií, které pomáhají dětem vytvářet pozitivní vztahy a učit se vzájemně spolupracovat, respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy. 5 Vzdělávací výsledky dětí Kvalitní zařízení umožňuje každému dítěti maximální rozvoj odpovídající jeho možnostem. Cílem pro naplňování kritérií v oblasti „vzdělávací výsledky“ je posoudit, zda zařízení efektivně pracuje s výsledky dětí v oblasti resocializace tak, aby absolventi byli vybaveni takovými kompetencemi, které co nejúčinněji podpoří jejich začlenění do společnosti a úspěšnost v dalším životě a přispějí ke zvýšení kvality jejich života. Soustavně se sleduje psychosomatický vývoj dítěte i jeho sociální vazby. Velmi důležité je, aby zařízení bylo schopné systematicky zjišťovat objektivní informace o kvalitě svého vzdělávání, dokázalo přijímat a v praxi realizovat smysluplná opatření ke zvyšování kvality poskytovaného vzdělávání na individuální, skupinové i celkové úrovni. V zařízení se vhodně dbá na spolupráci s biologickou rodinou dítěte, případně na okolnosti, kdy se uvažuje o předání k řízení o jiné formě péče (hostitelská rodina, adopce, pěstounská péče). 5.1 Zařízení soustavně získává informace o posunech výsledků každého dítěte ve všech vzdělávacích oblastech a reaguje na ně vhodnými pedagogickými opatřeními. Popis kritéria Zařízení pravidelně a důsledně sleduje psychosomatický stav dítěte. Je pečlivě sledován a pravidelné záznamy o něm jsou vedené v osobní dokumentaci. V povinné dokumentaci je rovněž v úplnosti zaznamenán přehled a hodnocení sociálních vazeb. Vedení zařízení a pedagogové průběžně uplatňují sdílený systém k získávání aktuálních informací o výsledcích vzdělávání každého dítěte a sledování jejich vzdělávacích pokroků. Tento systém je vhodně nastaven vzhledem k potřebám dětí a umožňuje zařízení podávat pravdivé informace o výsledcích a pokroku všech skupin dětí. Zařízení se zjištěnými vzdělávacími výsledky dlouhodobě cíleně zabývá a dokáže na jejich základě přijímat efektivní opatření ke zlepšování vzdělávacích výsledků dětí. Účinnost přijatých opatření zařízení pravidelně vyhodnocuje na všech stupních řízení pedagogického procesu. Zařízení ve spolupráci s orgány péče o dítě sleduje a aktivně podporuje styk dítěte s jeho biologickou rodinou, případně dalšími osobami. Pomáhá dítěti v orientaci ve složitých rodinných situacích a vazbách tak, aby je dovedlo racionálně vyhodnotit.