Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2146/20-G21 a výsledků vzdělávání na školní rok 2020/2021 Schváleno ministrem školství, mládeže a tělovýchovy po projednání ve 22. poradě vedení MŠMT dne 16. 6. 2020. 110/121 4 Výchova a vzdělávání Kvalitní výchova a vzdělávání směřující k dobrým výchovně-vzdělávacím výsledkům všech dětí jsou základem kvalitního zařízení. Smyslem naplňování kritérií v oblasti „výchova a vzdělávání“ je implementace principů výchovy a vzdělávání, které v maximální možné míře přizpůsobují volbu výchovně-vzdělávacích cílů, prostředků a metod individuálním schopnostem dětí a vedou k harmonickému rozvoji vědomostí, dovedností i postojů dětí na bázi kritického sebehodnocení přiměřenému jejich věku. Zásadním předpokladem pro realizaci takové výchovy a vzdělávání je přesvědčení pedagogů o možnosti osobnostního a vědomostního rozvoje každého dítěte bez ohledu na jeho aktuální pozici na cestě k výchovně-vzdělávacím cílům. Klíčovým prostředkem k vytváření vztahu dětí k vzdělávání je vysvětlování souvislostí s reálnými situacemi každodenního života a v maximální možné a vhodné míře i zahrnování takových výchovně-vzdělávacích situací a úkolů, v nichž děti úměrně svému rozvoji takové situace sami rozpoznávají a využívají. 4.1 Pedagogové systematicky promýšlejí a připravují vzdělávání v souladu s vědomostními, dovednostními i postojovými cíli definovanými v kurikulárních dokumentech zařízení a potřebami dětí. Popis kritéria Vzdělávání je promyšlené a realizované v souladu s kurikulárními dokumenty, na základě dosavadních znalostí a zkušeností dětí a s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám. Budují u dětí motivaci ke vzdělávání, rozvíjejí všechny složky vzdělávacích cílů a podněcují děti ke kritickému myšlení. Vytvářejí návyky na účelné využívání volného času. Na děti kladou přiměřené a srozumitelné požadavky, seznamují děti s výchovně-vzdělávacími cíli a vedou je k vlastnímu vyhodnocování jejich dosahování. 4.2 Pedagogové využívají široké spektrum výchovně-vzdělávacích strategií pro naplnění stanovených cílů. Popis kritéria Pedagogové volí formy a metody vzdělávání tak, aby odpovídaly stanoveným výchovně- -vzdělávacím cílům, a vytvářejí pozitivní klima podporující vzdělávání. Vzdělávání je srozumitelné a dobře organizačně zvládnuté. Ve vzdělávání jsou účelně zastoupeny různé metody a formy (např. individuální práce dětí, spolupráce dětí v menších skupinách a společná práce). Pedagogové nabízejí dětem aktivity podporující objevování, experimentování, kladení otázek, tvořivost, autonomii a iniciativu každého z dětí. Ukazují dětem souvislost toho, co se naučily v zařízení s běžnými reálnými situacemi. Trvale rozvíjejí schopnost dětí účelně využívat různé informační zdroje a dovednosti potřebné pro úspěšné uplatnění v moderní společnosti. 4.3 Pedagogové systematicky sledují vzdělávací pokrok každého dítěte a při plánování a realizaci vzdělávání zohledňují individuální potřeby dětí. Popis kritéria Pedagogové systematicky sledují a zohledňují vývoj, procesy výchovy a vzdělávání a vzdělávací výsledky každého dítěte a pravidelně poskytují dětem účinnou zpětnou vazbu k jejich práci. K dalšímu pokroku ve vzdělávání nabízejí dětem aktivity, které odpovídají jejich