Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2146/20-G21 a výsledků vzdělávání na školní rok 2020/2021 Schváleno ministrem školství, mládeže a tělovýchovy po projednání ve 22. poradě vedení MŠMT dne 16. 6. 2020. 108/121 2.3 Vedení zařízení usiluje o zajištění optimálních personálních podmínek pro vzdělávání, cíleně pečuje o naplnění relevantních potřeb každého pedagoga a jeho profesní rozvoj, vytváří podmínky pro výměnu pedagogických zkušeností s dalšími zařízeními a účinně podporuje začínající pedagogy. Popis kritéria Vedení zařízení provádí systematické hodnocení práce pedagogů a poskytuje jim pravidelně užitečnou zpětnou vazbu k jejich práci. Na základě hodnocení plánuje spolu s pedagogy jejich další profesní rozvoj. Vedení zařízení úspěšně motivuje pedagogy k sebehodnocení a ke vzájemnému poskytování užitečné zpětné vazby. Aktivně a účinně podněcuje profesní rozvoj pedagogů rozmanitými efektivními formami a vytváří podmínky pro jejich realizaci. Zařízení cíleně podporuje rozvoj pedagogických schopností začínajících pedagogů, pro něž má funkční a účinný adaptační program. 2.4 Vedení zařízení usiluje o optimální materiální podmínky vzdělávání a pečuje o jejich účelné využívání. Popis kritéria Vedení zařízení systematicky vyhodnocuje stav materiálních, technických a hygienických podmínek tak, aby odpovídaly kapacitě zařízení a potřebám umístěných dětí. V souladu s koncepcí rozvoje zařízení a ve spolupráci se zřizovatelem aktivně zajišťuje takové prostorové uspořádání a vybavení zařízení, aby se podobalo fungování běžné domácnosti a poskytovalo dětem příležitosti k osvojení si dovedností spojených s chodem domácnosti v míře přiměřené typu zařízení a potřebám dětí. Vedení zařízení udržuje dobrý technický stav zařízení, materiálních podmínek vzdělávání a jejich průběžné zkvalitňování. 2.5 Vedení zařízení klade důraz na vlastní profesní rozvoj. Popis kritéria Vedení zařízení má plán vlastního manažerského a pedagogického rozvoje, který dlouhodobě realizuje a který má efektivní dopad na kvalitu řízení zařízení. Jeho součástí jsou aktivity spojené s výměnou zkušeností na jiných zařízeních podobného typu. 3 Kvalita pedagogického sboru Kvalitní zařízení tvoří kvalitní pedagogové. Kvalitní výchova a vzdělávání se odehrává především v kontaktu dětí s pedagogy. Jádrem kvalitního zařízení jsou kvalitní pedagogové – kvalifikovaní, profesně zdatní, přistupující k dětem s respektem, vstřícní, profesionálně vystupující, podporující rozvoj odpovědnosti u dětí, uvědomující si vlastní odpovědnost, otevření výměně zkušeností, konstruktivně spolupracující s kolegy a soustavně rozvíjející vlastní vzdělání, rozhled a schopnosti. Smyslem kritérií v této oblasti je hodnocení této důležité stránky kvalitního zařízení.