Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2146/20-G21 a výsledků vzdělávání na školní rok 2020/2021 Schváleno ministrem školství, mládeže a tělovýchovy po projednání ve 22. poradě vedení MŠMT dne 16. 6. 2020. 106/121 zařízení, demografická data a plány územního rozvoje regionu) a zohledňuje je v aktualizacích strategie a koncepce zařízení. 1.2 Zařízení má vzdělávací program (ŠVP), který vychází z vize a strategie rozvoje zařízení; jeho cíle jsou srozumitelné pro pedagogy i rodiče. Popis kritéria ŠVP a roční plán výchovně-vzdělávací činnosti jsou v souladu se všemi právními předpisy týkajícími se vzdělávání. Jsou přehledné a srozumitelné pro pedagogy i pro rodiče. Pedagogové se s ŠVP a ročním plánem výchovně-vzdělávací činnosti plně identifikují, aktivně s nimi pracují a podílejí se na jejich úpravách. ŠVP je otevřeným dokumentem, který promyšleně reaguje na aktuální změny vycházející z potřeb zařízení. 1.3 Zařízení funguje podle jasných pravidel umožňujících konstruktivní komunikaci všech aktérů (vedení, pedagogové, rodiče) a jejich participaci na chodu zařízení. Popis kritéria Zařízení má jasně nastavená efektivní pravidla a mechanismy k organizování vlastní činnosti zařízení (vnitřní řád a další vnitřní předpisy), a to v souladu s právními předpisy a koncepcí a strategií rozvoje zařízení. Pedagogové, rodiče i zřizovatel mají k těmto pravidlům a nastaveným mechanismům vhodnou formou přístup. Komunikace o pravidlech s pedagogy a hlavními aktéry vně zařízení je konstruktivní, aktivní a systematická, zařízení pravidelně a aktivně vytváří prostor pro to, aby byli zapojeni do tvorby a racionalizace. Zařízení má jasně nastavený mechanismus přenosu podnětů a jejich projednávání, pedagogům, dětem a rodičům je znám. 1.4 Zařízení je vstřícné a bezpečné místo pro děti, jejich rodiče i pedagogy. Popis kritéria Zařízení aktivně vytváří dětem, zaměstnancům i ostatním osobám oprávněným k pohybu v prostorách zařízení reálné fyzické i psychické bezpečí, a to nejen dodržováním právních předpisů, ale také zohledněním konkrétních podmínek a prostředí zařízení. Zařízení má zpracovaný funkční systém úrazové prevence, včetně pravidelné osvěty mezi dětmi. Zařízení má jasná opatření k prevenci všech forem rizikového chování. Zařízení uplatňuje takové postupy k zajištění bezpečnosti dětí, které v co největší možné míře zachovávají soukromí dítěte, jeho svobodný a samostatný pohyb, o těchto věcech s dětmi diskutují. Pokud užívá zařízení k zajištění ochrany stavebně-technické prvky, resp. audiovizuální systémy, má specifikována pravidla jejich použití, s nimiž jsou seznámeny děti i zaměstnanci. Vyhledává případné signály všech forem rizikového chování, má jasná pravidla postupu v případě rizikového chování a bez zbytečného odkladu je efektivně uplatňuje. Zařízení systematicky vytváří podmínky pro psychohygienu dětí i pedagogů, zdravý životní styl a další případné formy podpory příjemného a zdravého prostředí v zařízení. 1.5 Zařízení spolupracuje s vnějšími partnery. Popis kritéria Zařízení podporuje sounáležitost s obcí, příp. regionem, kde sídlí. Účinně spolupracuje se zřizovatelem. Aktivně využívá cíleně zaměřený program spolupráce s dalšími důležitými