Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2146/20-G21 a výsledků vzdělávání na školní rok 2020/2021 Schváleno ministrem školství, mládeže a tělovýchovy po projednání ve 22. poradě vedení MŠMT dne 16. 6. 2020. 103/121 6.1 Středisko vytváří každému účastníkovi a jeho rodině rovné příležitosti k zájmovému vzdělávání bez ohledu na jeho pohlaví, věk, etnickou příslušnost, kulturu, rodný jazyk, náboženství, rodinné zázemí, ekonomický status nebo speciální vzdělávací potřeby. Popis kritéria Při přijímání účastníků středisko respektuje právní předpisy a rovný přístup ke vzdělávání s maximální vstřícností ke všem uchazečům. Středisko usiluje o maximální zapojení účastníků do akcí a aktivit a v případě potřeby poskytuje účastníkům speciální podporu, která zapojení umožní. 6.2 Středisko volného času poskytuje účinnou podporu všem účastníkům s potřebou podpůrných opatření. Popis kritéria Středisko systematicky identifikuje individuální potřeby účastníků při zájmovém vzdělávání, v případě potřeby spolupracuje s odbornými pracovišti. Má vlastní strategii práce s účastníky s potřebou podpůrných opatření a tuto strategii naplňuje. Středisko sleduje výsledky účastníků s potřebou podpůrných opatření a dbá o to, aby dosahovali maximálního vzdělávacího pokroku. Tam, kde je to vhodné z hlediska zájmu účastníka, pedagogové zvou k procesu hodnocení a plánování vzdělávání další kolegy a odborníky. 6.3 Středisko volného času věnuje patřičnou pozornost osobnostnímu rozvoji účastníků, rozvíjí u nich otevřenost, toleranci a respekt vůči jinakosti a dbá na to, aby žádný účastník nebyl vyčleňován z kolektivu. Popis kritéria Pedagogové přistupují ke každému účastníkovi s respektem, vytvářejí pro každého účastníka rovné příležitosti k jeho zapojení do kolektivu ostatních účastníků. Svým jednáním podporují rozvoj vzdělávající se komunity, ve které se každý účastník cítí být přijímán a podporován v rozvoji svého potenciálu. Jsou si vědomi svých vlastních postojů, hodnot, zkušeností i předsudků a jejich vlivu na komunikaci s účastníky a jejich rodinami i na celý pedagogický proces. V komunikaci s účastníky, jejich rodiči i v nabídce aktivit pro účastníky se vyvarují stereotypizace (např. na základě genderu, etnicity, národnosti, vyznání apod.). Pedagogové přizpůsobují prostředí a aktivity tak, aby se na nich mohli podílet i účastníci s potřebou podpůrných opatření. S rozmanitostí ve společenství pracují jako s důležitým východiskem při plánování a realizaci vzdělávání účastníků. Ve vzdělávání využívají zdrojů, které odrážejí etnickou, sociokulturní a jinou rozmanitost účastníků a rodin zastoupených ve středisku. Středisko používá nástroje zaměřené na vzájemné poznávání a posilování sociálních a personálních dovedností. Středisko zapojuje všechny účastníky do akcí a aktivit, které organizuje, a v případě potřeby poskytuje účastníkům zvláštní podporu, která zapojení umožní.