Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2146/20-G21 a výsledků vzdělávání na školní rok 2020/2021 Schváleno ministrem školství, mládeže a tělovýchovy po projednání ve 22. poradě vedení MŠMT dne 16. 6. 2020. 102/121 5.2 Výsledky vzdělávání účastníků odpovídají očekávaným výsledkům podle vzdělávacích programů. Popis kritéria Dosahované vzdělávací výsledky účastníků jsou v plné šíři dlouhodobě v souladu s očekávanými cíli vzdělávání realizovaného dle ŠVP. Tento soulad středisko systematicky ověřuje, umí jej doložit a v průběhu vzdělávání je schopno ho i prokázat. Účastníkům, kteří nedosahují očekávaných výsledků vzdělávání, vytváří středisko podmínky a poskytuje efektivní podporu za účelem jejich dosažení. 5.3 Účastníci střediska jsou motivovaní k dosahování dobrých výsledků a projevují sociální a osobnostní kompetence a občanské hodnoty. Popis kritéria Středisko má zavedený účinný systém podpory motivace účastníků k zájmovému vzdělávání a k dosahování úspěšnosti ve vzdělávání. Vedením střediska a pedagogy jsou i ve spolupráci se sociálními partnery cíleně rozvíjeny aktivity zaměřené na sociální, občanský a osobnostní rozvoj účastníků, účastníci jsou schopni získané kompetence v průběhu vzdělávání prokázat. Středisku se dlouhodobě daří aktivně zapojovat co nejvyšší počet účastníků do přehlídek, projektových činností a soutěží s ohledem na jejich individuální předpoklady, dosahované výsledky pravidelně vyhodnocuje a oceňuje. 5.4 Středisko sleduje a vyhodnocuje úspěšnost účastníků v průběhu, při ukončování vzdělávání a v dalším vzdělávání či profesní dráze a aktivně s výsledky pracuje v zájmu zkvalitnění vzdělávání. Popis kritéria Středisko efektivně vyhodnocuje úspěšnost účastníků v průběhu a ukončování jejich vzdělávání na všech stupních řízení pedagogického procesu, umí doložit procesy a výsledky tohoto hodnocení. S výsledky hodnocení cíleně pracují pedagogové i vedení střediska, jejich činnosti a opatření směřují ke zkvalitňování vzdělávání účastníků a ke snižování jejich neúspěšnosti. 6 Podpora účastníků při vzdělávání (rovné příležitosti) Kvalitní středisko volného času sleduje pokroky v zájmovém vzdělávání všech účastníků a cíleně podporuje ty, kdo vyžadují speciální péči. Smyslem kritérií v této oblasti je zajistit spravedlivost při přijímání účastníků k zájmovému vzdělávání a v jeho průběhu. Hodnotí se zajištění vstřícného a přátelského prostředí, projevy respektu a důvěry v rozvoj schopností každého účastníka a poskytování individuální podpory pro rozvoj kognitivních i sociálních dovedností všem účastníkům, kteří ji potřebují. Pro realizaci spravedlivého zájmového vzdělávání je však nezbytné naplnění kritérií i v dalších oblastech: zásadní je průběžné sledování každého účastníka a poskytování pravidelné zpětné vazby a motivující přístup pedagogů demonstrující vysoká očekávání od všech účastníků.