Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2146/20-G21 a výsledků vzdělávání na školní rok 2020/2021 Schváleno ministrem školství, mládeže a tělovýchovy po projednání ve 22. poradě vedení MŠMT dne 16. 6. 2020. 101/121 očekávanému nejbližšímu vývoji. Vedou účastníky k tomu, aby si stanovovali vzdělávací cíle, formulovali očekávání od vlastní práce a ve vazbě na tyto stanovené cíle a očekávání prováděli sebehodnocení a vzájemné hodnocení. 4.4 Pedagogové se ve své práci zaměřují na sociální a osobnostní rozvoj účastníků. Popis kritéria Pedagogové nabízejí účastníkům aktivity, které posilují jejich pozitivní sebepojetí a sebevědomí, psychickou zdatnost a odolnost. Vyjadřují očekávání, že všichni účastníci jsou schopni dosahovat dobrých výsledků, podporují účastníky v této víře a jsou připraveni vynaložit úsilí pro podporu každého účastníka. Užívají výchovně-vzdělávacích strategií, které pomáhají účastníkům vytvářet pozitivní vztahy a učit se vzájemně spolupracovat, respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy. 5 Vzdělávací výsledky účastníků Kvalitní středisko volného času umožňuje každému účastníkovi maximální rozvoj odpovídající jeho možnostem. Cílem pro naplňování kritérií v oblasti „vzdělávací výsledky“ je zhodnocení kvality činnosti střediska v jedné z nejpodstatnějších funkcí – tj. dosáhnout toho, aby její absolventi byli vybaveni takovými znalostmi, vědomostmi a kompetencemi, které zajistí jejich úspěšnost v dalším vzdělávání a přispějí ke zvýšení kvality jejich života. Velmi důležité je, aby středisko bylo schopné systematicky zjišťovat objektivní informace o kvalitě svého vzdělávání, dokázalo přijímat a v praxi realizovat smysluplná opatření ke zvyšování kvality poskytovaného zájmového vzdělávání na individuální, skupinové i celkové úrovni. Nezbytným předpokladem pro kvalitní zájmové vzdělávání je schopnost zajistit, aby vzdělávací výsledky účastníků odpovídaly požadavkům realizovaných vzdělávacích programů, aby středisko svou činností dokázalo motivovat k dosahování co nejlepších výsledků podle schopností účastníků a také dokázalo docílit toho, aby účastníci uměli své vědomosti a schopnosti prokázat a uplatnit v průběhu vzdělávání a v praktickém životě. 5.1 Středisko soustavně získává informace o posunech výsledků každého účastníka ve všech vzdělávacích oblastech a reaguje na ně vhodnými pedagogickými opatřeními. Popis kritéria Vedení střediska a pedagogové průběžně uplatňují promyšlený systém k získávání aktuálních informací o výsledcích vzdělávání účastníků a sledování jejich vzdělávacích pokroků. Tento systém je vhodně nastaven vzhledem k podmínkám střediska a potřebám účastníků a umožňuje středisku podávat objektivní informace o výsledcích a pokroku všech skupin účastníků. Středisko se zjištěnými vzdělávacími výsledky dlouhodobě cíleně zabývá a dokáže z nich podle potřeby přijímat efektivní opatření ke zlepšování vzdělávacích výsledků účastníků. Výsledky činnosti popularizuje. Účinnost přijatých opatření středisko pravidelně vyhodnocuje na všech stupních řízení pedagogického procesu.