Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2146/20-G21 a výsledků vzdělávání na školní rok 2020/2021 Schváleno ministrem školství, mládeže a tělovýchovy po projednání ve 22. poradě vedení MŠMT dne 16. 6. 2020. 100/121 4 Zájmové vzdělávání Kvalitní zájmové vzdělávání směřující k dobrým vzdělávacím výsledkům všech účastníků je základem kvalitního střediska volného času. Smyslem naplňování kritérií v oblasti „zájmové vzdělávání“ je implementace principů zájmového vzdělávání, které v maximální možné míře přizpůsobují volbu vzdělávacích cílů, prostředků a metod individuálním schopnostem účastníků a vedou k harmonickému rozvoji vědomostí, dovedností i postojů účastníků na bázi kritického sebehodnocení přiměřenému jejich věku. Zásadním předpokladem pro realizaci takového zájmového vzdělávání je přesvědčení pedagogů o možnosti osobnostního a vědomostního rozvoje každého účastníka bez ohledu na jeho aktuální pozici na cestě ke vzdělávacím cílům. Klíčovým prostředkem k vytváření vztahu účastníků ke vzdělávání je vysvětlování souvislostí s reálnými situacemi každodenního života a v maximální možné a vhodné míře i zahrnování takových vzdělávacích situací a úkolů, v nichž účastníci úměrně svému rozvoji takové situace sami rozpoznávají a využívají. 4.1 Pedagogové systematicky promýšlejí a připravují vzdělávání v souladu s vědomostními, dovednostními i postojovými cíli definovanými v kurikulárních dokumentech střediska a potřebami účastníků. Popis kritéria Pedagogové promýšlejí, připravují a realizují zájmové vzdělávání v souladu s kurikulárními dokumenty, na základě dosavadních znalostí a zkušeností účastníků a s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám. Budují u účastníků motivaci ke vzdělávání, rozvíjejí všechny okruhy vzdělávacích cílů a podněcují účastníky ke kritickému myšlení. Na účastníky kladou přiměřené a srozumitelné požadavky, seznamují účastníky se vzdělávacími cíli a vedou je k vlastnímu vyhodnocování jejich dosahování. 4.2 Pedagogové využívají široké spektrum výchovně-vzdělávacích strategií pro naplnění stanovených cílů. Popis kritéria Pedagogové volí formy a metody vzdělávání tak, aby odpovídaly stanoveným vzdělávacím cílům, a vytvářejí pozitivní klima podporující vzdělávání. Vzdělávání je pro účastníky srozumitelné a dobře organizačně zvládnuté. Ve výuce jsou účelně zastoupeny různé metody a formy (např. individuální práce účastníků, spolupráce účastníků v menších skupinách). Pedagogové nabízejí účastníkům aktivity podporující objevování, experimentování, kladení otázek, tvořivost, autonomii a iniciativu každého z účastníků. Ukazují účastníkům souvislost toho, co se naučili ve středisku s běžnými reálnými situacemi. Trvale rozvíjejí schopnost účastníků účelně využívat různé informační zdroje a dovednosti potřebné pro úspěšné uplatnění v moderní společnosti. 4.3 Pedagogové systematicky sledují vzdělávací pokrok každého účastníka a při plánování a realizaci vzdělávání zohledňují individuální potřeby účastníků. Popis kritéria Pedagogové systematicky sledují a zohledňují vývoj, procesy vzdělávání a vzdělávací výsledky každého účastníka a pravidelně poskytují účastníkům účinnou zpětnou vazbu k jejich práci. K dalšímu pokroku ve vzdělávání nabízejí účastníkům aktivity, které odpovídají jejich