Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2146/20-G21 a výsledků vzdělávání na školní rok 2020/2021 Schváleno ministrem školství, mládeže a tělovýchovy po projednání ve 22. poradě vedení MŠMT dne 16. 6. 2020. 97/121 2 Pedagogické vedení střediska Ředitel kvalitního střediska je vůdčí osobností pedagogického procesu. Kritéria v této oblasti kladou důraz na aktivitu vedení střediska. Právě přístup vedení střediska v oblasti řízení pedagogických procesů je klíčový pro kvalitu zájmového vzdělání, které středisko poskytuje. Důraz je na všech třech základních činnostech: realizaci opatření a jejich řízení, monitorování a vyhodnocování i následném přijímání opatření. Nezbytnou součástí pedagogického vedení je také vytváření zdravého klimatu, zajištění a rozvoj kvalitního pedagogického sboru, ale i zajištění materiálních podmínek pro zájmové vzdělávání. Nutným předpokladem kvalitního pedagogického vedení střediska je vlastní profesní rozvoj členů vedení střediska. 2.1 Vedení střediska aktivně řídí, pravidelně monitoruje a vyhodnocuje práci střediska a přijímá účinná opatření. Popis kritéria Vedení střediska aktivně řídí pedagogické procesy na úrovni střediska. Podněcuje pedagogický rozvoj střediska v souladu s koncepcí rozvoje střediska. Systematicky vyhodnocuje stav ve všech důležitých oblastech pedagogických procesů (zájmového vzdělávání), ale i v oblasti řízení střediska, a přijímá adekvátní opatření. Systém autoevaluace střediska je promyšlený. Procesy řízení i vyhodnocování jsou prováděny efektivně tak, aby vytvářely podmínky pro zkvalitňování zájmového vzdělávání každého účastníka. Vyhodnocována je i účinnost opatření zaváděných ke zlepšení stavu. Při řízení vedení střediska respektuje všechny relevantní právní předpisy. 2.2 Vedení střediska aktivně vytváří zdravé klima – pečuje o vztahy mezi pedagogy, účastníky i vzájemné vztahy mezi pedagogy a účastníky a jejich rodiči a o vzájemnou spolupráci všech aktérů. Popis kritéria Vedení střediska aktivně vytváří pozitivní klima, které podporuje vzdělávání každého účastníka. Vlastní prostředí střediska, čistota a estetická úprava vnitřních prostor i okolí napomáhají pozitivnímu klimatu. Pozitivní klima se projevuje v dobrých prosociálních vztazích mezi pedagogy navzájem, mezi pedagogy a účastníky, mezi účastníky navzájem i mezi rodiči a vedením střediska a pedagogy. Účastníci střediska jsou respektováni a dodržují pravidla, na jejichž formulování mají možnost se podílet. Pedagogové aktivně přispívají k rozvoji střediska. Vedení střediska vytváří efektivně podmínky pro rozvoj pedagogické spolupráce mezi pedagogy, zajímá se o její uplatnění v praxi pedagogů a v průběhu roku také zajišťuje dostatek příležitostí pro vzájemnou spolupráci pedagogů a rodičů. Nástroje ke sledování a vyhodnocování klimatu jsou účinně užívány tak, aby napomáhaly jeho zlepšování.