Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2146/20-G21 a výsledků vzdělávání na školní rok 2020/2021 Schváleno ministrem školství, mládeže a tělovýchovy po projednání ve 22. poradě vedení MŠMT dne 16. 6. 2020. 96/121 1.2 Středisko má vzdělávací program (ŠVP), který vychází z vize a strategie rozvoje střediska; jeho cíle jsou srozumitelné pro pedagogy i rodiče. Popis kritéria ŠVP je v souladu se všemi právními předpisy týkajícími se vzdělávání. Je přehledný a srozumitelný pro pedagogy. Obsahuje podrobné a konkrétní informace o vzdělávací nabídce pro rodiče účastníků. Pedagogové se s ním identifikují a aktivně s ním pracují. ŠVP je otevřený dokument, který promyšleně reaguje na aktuální změny vycházející z potřeb střediska. 1.3 Středisko funguje podle jasných pravidel umožňujících konstruktivní komunikaci všech aktérů (vedení, pedagogové, rodiče) a jejich participaci na chodu střediska. Popis kritéria Středisko má jasně nastavená efektivní pravidla a mechanismy k organizování vlastní činnosti (vnitřní řád a další vnitřní předpisy), a to v souladu s právními předpisy a koncepcí a strategií rozvoje střediska; jsou v nich vhodně zohledněna specifika střediska. Pedagogové, rodiče i zřizovatel mají k těmto pravidlům a nastaveným mechanismům vhodnou formou přístup. Středisko získává pravidelně zpětnou vazbu od hlavních aktérů vně střediska, využívá ji pro zvýšení efektivity organizování vlastní činnosti. Středisko má jasně nastavený mechanismus přenosu podnětů a jejich projednávání, pedagogům, účastníkům i rodičům účastníků je znám. 1.4 Středisko je vstřícné a bezpečné místo pro účastníky, jejich rodiče i pedagogy. Popis kritéria Středisko aktivně vytváří účastníkům, zaměstnancům i ostatním osobám oprávněným k pohybu v prostorách střediska reálné fyzické a psychické bezpečí, a to nejen dodržováním právních předpisů, ale také zohledněním konkrétních podmínek a prostředí střediska. Středisko má zpracovaný funkční systém úrazové prevence, včetně osvěty mezi účastníky. Středisko realizuje efektivní opatření k prevenci všech forem rizikového chování. Průběžně sleduje případné signály všech forem rizikového chování, má jasná pravidla postupu v případě rizikového chování a bez zbytečného odkladu je efektivně uplatňuje. Rodiče jsou prokazatelně informováni o postupu v případě výskytu rizikového chování. Středisko vytváří podmínky pro psychohygienu účastníků i pedagogů, zdravý životní styl a další případné formy podpory příjemného a zdravého prostředí ve středisku. 1.5 Středisko spolupracuje s vnějšími partnery. Popis kritéria Středisko podporuje sounáležitost s regionem, v němž sídlí. Účinně spolupracuje se zřizovatelem. Aktivně využívá cíleně zaměřený program spolupráce s dalšími důležitými partnery zajišťujícími rozvoj praktických dovedností účastníků. Středisko v rámci reálných možností aktivně spolupracuje s relevantními partnery s cílem naplňování ŠVP a zkvalitnění vzdělávací nabídky (např. další střediska v ČR či zahraničí, pracoviště pedagogického vzdělávání), vstupuje do výměnných programů nebo společných projektů a efektivně využívá výsledky spolupráce ke zkvalitňování činnosti střediska. Středisko podporuje aktivní zapojení účastníků a pedagogů do národních a mezinárodních projektů.