Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2146/20-G21 a výsledků vzdělávání na školní rok 2020/2021 Schváleno ministrem školství, mládeže a tělovýchovy po projednání ve 22. poradě vedení MŠMT dne 16. 6. 2020. 94/121 6.2 Domov mládeže poskytuje účinnou podporu všem žákům s potřebou podpůrných opatření. Popis kritéria Domov mládeže systematicky identifikuje individuální potřeby žáků při vzdělávání, v případě potřeby spolupracuje se školami a s odbornými pracovišti. Má vlastní strategii práce s žáky s potřebou podpůrných opatření a tuto strategii naplňuje. Domov mládeže sleduje výsledky žáků s potřebou podpůrných opatření a dbá o to, aby dosahovali maximálního vzdělávacího pokroku. Tam, kde je to vhodné z hlediska zájmu žáka, pedagogové zvou k procesu hodnocení a plánování výchovy a vzdělávání další kolegy a odborníky. 6.3 Domov mládeže věnuje patřičnou pozornost osobnostnímu rozvoji žáků, rozvíjí u nich otevřenost, toleranci a respekt vůči jinakosti a dbá na to, aby žádný žák nebyl vyčleňován z kolektivu. Popis kritéria Pedagogové přistupují ke každému žákovi s respektem, vytvářejí pro každého žáka rovné příležitosti k jeho zapojení do kolektivu ostatních žáků. Svým jednáním podporují rozvoj vzdělávající se komunity, ve které se každý žák cítí být přijímán a podporován v rozvoji svého potenciálu. Jsou si vědomi svých vlastních postojů, hodnot, zkušeností i předsudků a jejich vlivu na komunikaci s žáky a jejich rodinami i na celý pedagogický proces. V komunikaci s žáky, jejich rodiči i v nabídce aktivit pro žáky se vyvarují stereotypizace (např. na základě genderu, etnicity, národnosti, vyznání apod.). Pedagogové přizpůsobují prostředí a aktivity, aby se na nich mohli podílet i žáci s potřebou podpůrných opatření. S rozmanitostí ve společenství žáků pracují jako s důležitým východiskem při plánování a realizaci výchovy a vzdělávání žáků. Ve vzdělávání využívají zdrojů, které odrážejí etnickou, sociokulturní a jinou rozmanitost žáků a rodin zastoupených v domově mládeže. Domov mládeže provozuje seznamovací programy a systematicky používá nástroje zaměřené na vzájemné poznávání, posilování sociálních a personálních dovedností. Domov mládeže zapojuje všechny žáky do akcí a aktivit, které organizuje, a v případě potřeby poskytuje žákům zvláštní podporu, která zapojení umožní. Charakteristika prostředí, v němž domov mládeže pracuje Kvalitní výchova a vzdělávání vyžadují odpovídající materiální i finanční podmínky. Spravedlivé hodnocení zohledňuje podmínky, které domov mládeže nemůže ovlivnit. Charakteristika regionu – demografická a sociálně-ekonomická, atraktivita regionu a dostupnost kvalitních pedagogů Materiální podmínky Finanční podmínky Složení žáků Informace o prostředí, v němž domov mládeže pracuje, nemají postavení kritérií hodnocení domova mládeže. Ve výstupech inspekční činnosti slouží pouze k popisu konkrétního prostředí a kontextu, v němž domov mládeže pracuje. Umožňují však srovnání se statistickými charakteristikami stejných indikátorů v celém souboru domovů mládeže v ČR a jsou důležitým signálem pro zřizovatele při jejich rozhodování o naplnění předpokladů pro kvalitní výchovu a vzdělávání v daném domově mládeže.